Nyheter

Anklager hverandre for misjonsbruddet

Japansk kirke hevder at norsk misjonsorganisasjon brøt samarbeidet. – Ikke riktig. Japanerne kommuniserte først at de ville avslutte, svarer norsk misjonstopp.

– Samtalene som ble holdt for å løse konflikten ble ensidig avsluttet fra Frikirkens side, sier Knut Alfsvåg når han refererer fra et møte Kinki Evangelical Lutheran Church holdt for å informere et overraskende brudd med den norske Frikirken.

– Det er ikke riktig. Kinki-kirken sa først at de ville bryte samarbeidet, sier Terje Bjørkås som er misjonsleder i Frikirken.

Uønsket

Den var den 22. og den 26. november at ledelsen i Kinki-kirken ved blant annet pastor Mototsugu Fukui møtte Terje Bjørkås fra Frikirken for reforhandle sambarbeidsavtaler. Partene har i over 64 år jobbet sammen om å nå det japanske folket med det kristne budskapet. Men møtene endte i et opprivende brudd: Frikirkens misjonærer som har vært med på å bygge opp Kinki-kirken, er ikke lenger ønsket av Kinki-kirkens ledelse.

– 27. november skulle vi egentlig være med på et møte med flere pastorer i kirken. Men vi fikk beskjed om at vi ikke fikk komme, sier Terje Bjørkås.

LES OGSÅ: Nå er hun uønsket

Nå har han instruert Frikirkens misjonærer til å holde en viss avstand til Kinki for å unngå provokasjon.

– Vi håper at samarbeidet er i pausemodus og at vi kan gjenoppta samarbeidet på sikt, sier misjonstoppen.

– Svermerisk bevegelse

Vårt Land har ikke lyktes i å få ledelsen i Kinki til å kommentere saken. Men Knut Alfsvåg, professor ved Misjonshøyskolen i Stavanger, deltok lørdag på et møte der Kinki-ledelsen forklarte sitt syn på bruddet. En viktig del av konfliktbildet er International marketplace ministry (IMM) og den karismatiske bevegelsens leder Masahide Kanayama.

– Sett fra Kinki er det primært IMM som er problemet. Kinki har arbeidet grundig med hva IMM står for, behandlet det i kirkens teologiutvalg og fått en utførlig betenkning fra professor Akio Hashimoto ved presteskolen i Kobe, som også kjenner norsk kirkeliv godt. Jeg tror de har helt rett i at dette er en usunn bevegelse som det må advares mot, sier Alfsvåg som selv i korte perioder hvert år jobber som misjonær i Japan for Det Norske Misjonsselskap.

På møtet ble det vist videosnutter fra taler til IMMs grunnlegger Kanayama. Alfsvåg mener disse viser at bevegelsen er ganske svermerisk og at den blant annet proklamerer alle andre tradisjonelle kirker som døde og at vekkelsen kommer gjennom dem som slutter seg til Kanayama.

– Prosessen slik den framstilles fra Kinkis side er at de sendte et brev til menighetene i slutten av oktober hvor de advarer mot IMM. Samtidig tok de kontakt med Frikirken, og dette førte til drøftelser i november. De ble avsluttet ensidig fra Frikirkens side ved at misjonssekretær Bjørkås kom et ferdig dokument som skulle underskrives hvor de avsluttet kontakten med Kinki, refererer Alfsvåg fra møtet.

LES OGSÅ: Brudd mellom søsterkirker

Sausete forklaring

– Jeg har hørt rykter om at Kinki-ledelsen prøver å plassere skylden for bruddet på oss. Forklaringen som gis er sauset sammen på en måte som er vanskelig å forholde seg til, sier Frikirkens Terje Bjørkås om forklaringene fra Kinki.

– Da denne samtalen ble holdt den 26. november, hadde jeg på møtet fire dager tidligere fått beskjed fra Kinki-ledelsen om at vi skulle snakke om hvordan samarbeidet skulle avsluttes, sier han.

LES OGSÅ: Uenige om misjonsbruddet

Bjørkås viser også til en samarbeidsavtale som partene har hatt siden 1994, men som gikk ut i mars 2014. I april i år ble han bedt om å bekrefte at avtalen var utgått på dato, noe han gjorde. Bjørkås var derfor i november klar til å forhandle ny kontrakt, hevder han.

– Men siden vi ikke skriftlig kunne levere en fordømmelse av IMM, så ville ikke Kinki forhandle frem en ny avtale.

– Kunne dere bevart samarbeidet ved å forsikre skriftlig at alle i Frikirken ikke skulle ha noe med IMM å gjøre?

– Frikirken har utarbeidet en veileding for sine meninger om økumenisk samarbeid, og vi forsikret skriftlig allerede før møtene i slutten av november at våre misjonærer i Japan skulle være lojale mot Kinki. Vi la også til at det ikke var noe samarbeid mellom menigheter i Frikirken i Norge og IMM.

Forvirrende brudd

Vårt Land har fått se brevet som ble sendt til Kinki.

Men ifølge Alfsvåg er Kinki-kirkens ledelse forvirret på en del punkter etter møtet 26. november: Hadde Bjørkås anledning til å handle på Frikirkens vegne mer eller mindre på egenhånd? Og hvordan forholder dokumentet som slår fast bruddet seg til samarbeidsavtalen som stiller krav om at oppsigelse av samarbeidet skal varsles to år på forhånd?

– Som misjonleder dro jeg til Japan med mandat fra synodestyret til å forhandle ny samarbeidsavtale. Vi gav klart uttrykk for at vi ønsket å forhandle en ny avtale, men ledelsen i Kinki var ikke interessert i en fortsatt dialog med oss uten en fordømmelse av IMM, sier Bjørkås til dette.

Han sier også at kirkepresidenten påla Frikirkens misjonærer å avstå fra all kontakt med både medlemmer og ansatte i Kinki med umiddelbar virkning.

– Siden både jeg og vår stedlige representant på møtet oppfattet det som at Kinki ville bryte all kontakt, viste vi til oppsigelsesfristen vi hadde på samarbeidet som er på to år. Men Kinki uttrykte at de ikke ville ta hensyn til det. Kirkeledelsen svarte «ja» på direkte spørsmål om de ville bryte all kontakt, sier Bjørkås.

Frikirken innser mulig feilgrep

Misjonstopp Terje Bjørkås i Frikirken innser i etterkant at valget av tolk på møtet med Kinki Evangelical Lutheran Church i november, var uklokt. Møtet endte med et opprivende brudd som «kom som lyn fra klar himmel», ifølge Bjørkås.

Tolken var Ingrid Aske. Hun er tidligere misjonær for Frikirken, men har som pensjonist blitt International marketplace ministrys (IMM) representant i Norge. Forhold tilknytt IMM er viktig årsak til bruddet, siden Kinki-kirken ser på organisasjonen som kjettersk og mener det er problematisk at noen av Frikirkens misjonærer har hatt kontakt med personer i den karismatiske bevegelsen.

– Jeg innser at å bruke Aske som tolk kan ha blitt sett på som en provokasjon. Men at Aske skulle tolke ble bestemt allerede i juni. Vi trodde dessuten at brevet der vi hadde forsikret misjonærenes lojalitet til Kinki var nok til at dette var ute av bildet. Det var først på møtet 22. november at jeg innså hvor alvorlig IMM fremdeles var for dem.

Motstridende syn

Bjørkås sier at han bare har hørt IMM er en organisasjon med hovedmål om å få kristne samlet i bønn og lytte til Guds stemme.

– Dette krasjer veldig med Kinkis syn, som mener IMM er en kjettersk organisasjon. Har Aske påvirket ditt syn på IMM for positivt?

– Nei, jeg har ikke drøftet IMM med Aske på den måten. At vi nå kanskje kommer til å vurdere IMM mer som Kinki, kan være. Men siden vi aldri har hatt noe med IMM å gjøre så har vi heller ikke gjort oss opp noe syn om organisasjonen.

Følg oss på Facebook og Twitter

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter