Nyheter

– Skolen skaper ledere som ikke duger i kriser

Holdningene og kulturen som sviktet 22. juli er formet i en skole som ikke dyrker kreativitet og selvstendighet, påpeker professor Paul Otto Brunstad.

Skal 22. juli føre til endringer i holdninger, kultur og lederskap hos alt fra statsministeren til departementer, direktorater, ansatte og ut til hver og en av oss, må vi gå langt dypere enn statsministeren og justisministeren gjorde i går, mener Paul Otto Brunstad, professor ved NLA Høgskolen.

– Vi må spørre om det er noe ved måten vi oppdrar og danner mennesker på i vårt samfunn som fungerer på solskinnsdager, men som ikke duger når krisen rammer, sier han.

LES OGSÅ: Byråkratiet kveler handlekraften

Selvgående typer. Brunstad viser til at selv om vi nå bygger en beredskap med stor slagkraft teknisk og materielt, kan alt dette fort bli satt ut av spill på nytt uten riktige menneskelige egenskaper. Det er ikke nok med mer handlekraftige ledere eller mindre detaljstyring heller, mener han.

– Hvis du skal få til større frihet hos mennesker som jobber i direktorat og politi, krever det en type mennesker som er modne og selvstendige. Hvis du har mennesker som er preget av å være lojale og hele tiden må ha klare instrukser for å handle, vil større frihet skape mer kaos enn noen gang, sier Brunstad.

Han etterlyser et samfunn som setter høyere evner som fantasi og initiativ til å løse problemer. Der har skolen og utdanningssystemet en viktig rolle.

– 22. juli var eksamensdag for dannelse av borgere i dette landet. Den eksamen besto vi ikke, sier Brunstad.

LES OGSÅ: Stoltenberg: Beklager at mye sviktet

Tilpasser seg. Han merker seg at Jens Stoltenberg og Grete Faremo i sine redegjørelser for Stortinget i går sa at de menneskelige ressursene er viktige, men lite om hvordan utvikle dem. De understreket advarselen fra 22. juli-kommisjonen om at når oppmerksomheten er rettet mot det som kan telles og måles, kan andre svært viktige oppgaver bli skadelidende.

– Hele vårt utdanningssystem er styrt av en telle- og måleteknologi, der man får kred for det målbare. Mange som kommer oppover i dagens samfunn, er flinke til å tilpasse seg systemet. 22. juli krevde andre kvaliteter.

Brunstad mener at samfunnet nå må kreve en utdanning som tar høyde for mer.

– Kompleksiteten i samfunnet krever utdanning av hele mennesket, der menneskelige sider som frivillighet, vilje til å forplikte seg, stille opp – sider som ikke er like målbare - blir utslagsgivende.

Unik anledning. 22. juli har skapt et vindu som gir oss en enestående sjanse til å se andre sider ved menneskelig samhandling, mener Brunstad. Han mener dagens skole er god til å vingeklippe typer som ikke er så flinke til å tilpasse seg systemet.

– De som er flinke til å samhandle i komplekse situasjoner, er litt mindre konforme, litt mer selvstendige, litt mer ute av de andres komfortsone. Kanskje må vi for vår felles sikkerhets skyld tåle mer uryddige ledere som ikke er så godt sosialisert og dressert, men som har kreativitet til se risiko før noe skjer, og handle i kriser, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter