Måleregimet i skolen er kommet for å bli
Angrep på målstyring og byråkratisering i skolen til tross – det ikke noe alternativ å snu, mener utdanningsforsker.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen løste mattteoppgaver sammen med Vetle Viknes og Jakob Stensåsen da han i desember besøkte Engebråten skole i Oslo i forbindelse med offentliggjøringen av resultatene av PISA-undersøkelsen.
Poppe, Cornelius
– Testene er kommet for å bli, konstaterer Egil Gabrielsen ved Universitetet i Stavanger.
I en ny forskningsartikkel går Gabrielsen og medforfatter Are Turmo gjennom hvordan testing, måling og dokumentasjon er blitt en sentral del av hverdagen i norsk skoleverk. Her konkluderer de med at faglige tester vil spille en stor, og mest sannsynlig også tiltakende, rolle i norsk skole og utdanningspolitikk også i årene som kommer.
Årsaken er todelt:
Bestill abonnement her
KJØP