Måleregimet i skolen er kommet for å bli

Angrep på målstyring og byråkratisering i skolen til tross – det ikke noe alternativ å snu, mener utdanningsforsker.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen løste mattteoppgaver sammen med Vetle Viknes og Jakob Stensåsen da han i desember besøkte Engebråten skole i Oslo i forbindelse med offentliggjøringen av resultatene av PISA-undersøkelsen.
Publisert Sist oppdatert

– Testene er kommet for å bli, konstaterer Egil Gabrielsen ved Universitetet i Stavanger.

I en ny forskningsartikkel går Gabrielsen og medforfatter Are Turmo gjennom hvordan testing, måling og dokumentasjon er blitt en sentral del av hverdagen i norsk skoleverk. Her konkluderer de med at faglige tester vil spille en stor, og mest sannsynlig også tiltakende, rolle i norsk skole og utdanningspolitikk også i årene som kommer.

Årsaken er todelt:

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP