Reportasje

Kristen flyklubb på Lista vil verve misjonspiloter

INNGANGSORD: De har vide horisonter og misjon i blikket i den nystartede kristne flyklubben på Lista. – Vi håper å rekruttere unge mennesker som vil bli misjonsflygere, sier de som står bak.

Vision Aeroclub Lista ble dannet i desember i fjor av ildsjelene Morten Johansen, Jonas Evensen og Eivind Johannes Lindtjørn, med Johansen som styreleder, Evensen som daglig leder og Lindtjørn som talsmann utad.

Klubben har etablert basen sin på landets sydligste flyplass, Farsund lufthavn på Lista.

Annerledes flyklubb

Flymiljøet i Norge er omfattende og mangfoldig, og Norges Luftsportforbund har 20.000 enkeltmedlemmer fordelt på 257 medlemsklubber. I denne floraen skiller Vision Aeroclub Lista seg ut som den første og eneste i sitt slag.

– Vi er en klubb på linje med andre flyklubber, men ønsker å være noe mer enn det. Vi vil skape et godt og trygt privatflymiljø og samtidig støtte flymisjonsvirksomheten som drives av ulike kristne organisasjoner internasjonalt, sier Lindtjørn som kaller Vision Aeroclub Lista en litt annerledes flyklubb. Ingen andre flyklubber har nemlig en kristen profil.

---

Vision Aeroclub Lista

  • Nyetablert, kristen flyklubb, med tilholdssted på Farsund lufthavn på Lista.
  • Har nå 14 medlemmer.
  • Klubben har ikke noe eget fly, men leide inn en Piper Cherokee i januar som de nå benytter.
  • Har som mål å rekruttere unge mennesker som senere vil gå inn som misjonsflygere.

---

I formålsparagrafen heter det at flyklubben skal engasjere unge og gamle, men Lindtjørn legger samtidig ikke skjul på hva som ville smake best:

– Det ultimate resultatet for oss er om vi kan rekruttere unge mennesker som senere vil gå inn som misjonsflygere. Målet er å tenne en misjonsgnist og holde den ved like. Vi vil inspirere unge til å utdanne seg innen luftfart og bruke dette i en misjonstjeneste for å nå verdens mest isolerte folkegrupper med evangeliet og med legemlig hjelp, sier Lindtjørn til Kristelig Pressekontor.

TANKER: Flyelev Christian Reme må selv fylle opp bensintanken på flyet før han skal øve i lufta. Den nye kristne flyklubben har kjøpt et drivstoffanlegg på flyplassen på Lista.

Han vokste opp som misjonærbarn i Etiopia, har flydd siden 1997 og vært yrkespilot siden 2006. Han har vært flymisjonær i Øst-Afrika i 10 år, ansatt av Misjonssambandet, men utlånt til Mission Aviation Fellowship.

Alle initiativtakerne er erfarne piloter, og den nye klubben har en kompetent og sertifisert flyinstruktør i sin daglige leder, Jonas Evensen. Han har allerede begynt å gi flytimer til to av de 14 klubbmedlemmene, mens et tredje medlem forbereder seg på å gå i gang. Klubben har ikke noe eget fly, men leide inn en Piper Cherokee i januar som de nå benytter.

Hald-samarbeid

Veien fra Lista til Mandal er kort. Der ligger Hald internasjonale skole som eies av Strømmestiftelsen, Det Norske Misjonsselskap og Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag, og som flyklubben har kontaktet med tanke på et framtidig samarbeid.

– Vi sonderer litt både med dem og med andre kristne skoler i regionen. Vi er veldig ferske og helt i startgropa, så vi får se hva slags feedback vi får og hvilken entusiasme vi greier å skape. Det blir spennende å se hvordan Gud bruker dette, men vi vil i alle fall være bidragsytere inn mot misjonsorganisasjoner. De skal ikke støtte oss, men vi skal støtte dem, sier Lindtjørn.

– Fantastisk tiltak

Mission Aviation Fellowship (MAF) bistår misjons- og hjelpeorganisasjoner internasjonalt med flyvninger til utilgjengelige områder i store deler av verden. Ved den norske avdelingen ser de svært positivt på den nye kristne flyklubben.

– Dette er et fantastisk fint tiltak. Det er moro at de har pågangsmot til å starte en slik klubb. Vi er enige i verdiene og formålet deres, og vi håper virksomheten resulterer i at unge mennesker vil bli piloter for oss, sier daglig leder Willy Ludvigsen i MAF Norge som ikke selv lærer opp flygere, men er desto mer glad for at andre gjør det.

– I MAF Norge holder vi oss til vår egen lest som innsamlingsorganisasjon, men det er nære bånd mellom oss og den nye klubben, og vi er veldig positive til alle tiltak som kan bidra til å støtte det vi gjør, sier Ludvigsen til KPK.

Alle de tre som står bak den nye flyklubben, er medlemmer i MAF, og Morten Johansen er også styremedlem i MAF Norge. MAF har fra starten vært informert om arbeidet med å starte den nye kristne flyklubben.

MISJONSFLYGER: Eivind Johannes Lindtjørn (til venstre) har flere år bak seg som flyger i Øst-Afrika for Mission Aviation Fellowship.

Dyrt å fly

Å fly småfly koster penger, og foreløpig har Vision Aeroclub Lista lite av det. Men stifterne har skutt inn noen egne midler, fått noen få gaver fra enkeltpersoner og får ellers litt inntekt gjennom medlemskontingenten.

Dette har vært nok til å kjøpe et drivstoffanlegg som står på flyplassen på Lista, slik at de kan holde det innleide flyet i lufta og sikre aktiviteten framover.

– Ellers betaler jo de som får flyundervisning, en timespris som dekker alle utgiftene til dette, sier Eivind Johannes Lindtjørn.

Han understreker at klubben ikke har økonomiske ambisjoner ut over å dekke sine løpende utgifter og å unngå å gå med tap.

Mer fra: Reportasje