Religion

Vil gjøre tung teologi forståelig med animasjon

Med korte animasjonsvideoer vil studentene Martin Stuestøl Stomnås (22) og Steffen Birkeland (24) gjøre tung teologi lett forståelig for unge. Her berører de blant annet treenighet og livets to utganger.

– Vi synes folk burde være mer opptatt av teoretisk kunnskap om Gud. Forståelsen av hvem Gud er får praktiske konsekvenser for livene våre, sier teologistudent Martin Stuestøl Stomnås (22) fra Vennesla.

Sammen med medstudent Steffen Birkeland (24) står han bak Facebook-siden Teologitavla, som ble startet i vår. Her publiserer de korte animasjonsvideoer som skal forklare teologiske konsepter på en lettfattelig måte.

– Vi håper å bygge opp et bibliotek med videoer som kan forklare teologiske emner, sier Stuestøl Stomnås.

Mener treenigheten misforstås

De er begge teologistudenter på Ansgar Teologiske Høgskole og aktive i pinsemenigheten Filadelfia Vennesla. Deres inntrykk er at unge i dag har mindre bibelkunnskap enn tidligere. Det er noe av grunnen til at Teologitavla har blitt startet.

– Vi har begge vært med som ungdomsledere i menighet og merker at man må snakke på et mer grunnleggende nivå enn tidligere. Til og med Paulus kan være en fjern karakter for noen, sier Birkeland.

Hittil har de lagd videoene «Hva er evangeliet?», «Er teologi viktig?» og «Hva er treenigheten?».

– Er det så viktig at folk i dag forstår treenigheten?

– Det tenker jeg absolutt er sentralt, hvis man skal forstå hvem Gud er, sier Birkeland.

Studentenes inntrykk er at treenighetslæren ofte er gjenstand for misforståelser, særlig blant ateister i kommentarfelt på nettet.

– Treenighetslæren er i en forstand veldig kompleks og vanskelig. Samtidig blir den ofte misforstått og fremstilt som ulogisk. Men vi sier ikke at Gud er tre personer og én person samtidig. Vi sier at Gud er tre personer i ett vesen. Det er et mysterium, men ingen logisk motsetning, sier Stuestøl Stomnås.

Martin Stuestøl Stomnås (22) og Steffen Birkeland (24) står bak Facebook-siden Teologitavla. Her vil de gjøre tung teologi lett forståelig for unge.
Martin Stuestøl Stomnås (22) og Steffen Birkeland (24) står bak Facebook-siden Teologitavla. Her vil de gjøre tung teologi lett forståelig for unge. Foto: Pål Ånonsen

Livets to utganger

Deres eget teologiske ståsted beskriver de som «baptistisk dåpssyn, et pentekostalt syn på nådegaver og en reformert frelseslære».

– Kommer deres eget ståsted til uttrykk i filmene, for eksempel når dere forklarer evangeliet?

– Ja, absolutt. Alle snakker ut fra et teologisk ståsted som man må være bevisst på. Vi har valgt å presentere evangeliet på den måten vi tror er mest bibelsk, men andre ville gjort det annerledes, sier Stuestøl Stomnås.

Når de forklarer evangeliet, snakker de for eksempel om at Gud hater synd og om livets to utganger.

– Noen synes ikke vi burde snakke om det, men vi tror det er nødvendig. Guds nåde og kjærlighet blir større når man forstår at det ikke var noen selvfølge at Gud skulle frelse verden ved at Jesus døde for verdens synd.

– Hva slags gudsbilde håper dere folk sitter igjen med?

– Det kan høres arrogant ut, men vi håper de får et mer rett gudsbilde. Vi vet at vi leser Bibelen med våre briller, men vil gjøre vårt beste for å legge frem det den sier. Selv om ikke alt er klart for oss, tror vi Bibelen er klar, sier Stuestøl Stomnås.

Unge følgere

Videre vil de lage flere filmer som forklarer ulike egenskaper hos Gud, slik som Guds kjærlighet og rettferdighet.

– Kan man risikere at teologien forandres når man forenkler for mye?

– Absolutt, det er en utfordring når vi lager korte videoer. De fleste av følgerne våre er unge. På de ene side vil vi forkynne så de forstår, samtidig vil vi ikke fordumme ved å gjøre det for enkelt, sier Stuestøl Stomnås.

LES MER:

• Ny hovedpastor i Bergen Frikirke

• Nettkrigen mellom tilhengere og motstandere av Visjon Norge

• Vårt Land var med da kronprinsen møtte troslederne

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion