Religion

Tror Farmen-presten vil vekke folks interesse for dåp

Her døper Farmen-prest Thor Haavik (26) deltakeren Kjetil Kirk (27). – At det gjennomføres dåp på Farmen betyr mer for folks interesse enn kirkens markedsføringskampanjer, mener omdømme-ekspert Trond Blindheim.

På søndagens episode av realityserien Farmen, blir deltakeren Kjetil Kirk (27) døpt av deltakeren Thor Haavik (26), som er prest i Den norske kirke.

I programmet sier Kirk at han «har stor respekt for Thor som prest og ønsker å gjennomføre dette hundre prosent».

– Det er på tide at kirken får frem denne typen ikoner, sier dosent Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.

I årets utgave av Farmen er presten Haavik blant deltakerne. Han har raskt blitt en populær skikkelse på gården, hvor han har gitt tydelig uttrykk for troen sin, blant annet ved å be velsignelsesbønn for andre deltakere. På sosiale medier er det en rekke kommentarer fra seere som skryter av presten.

Omdømmeekspert Blindheim tror Haaviks deltakelse på Farmen er strålende nyheter for de som er opptatt av kristen tro og Den norske kirkes omdømme.

– At Haavik deltar med det livssynet han har, bidrar til å folkeliggjøre og gjøre det han står for mer attraktivt og populært, sier Blindheim.

Han understreker at alle ikoner med en folkelig appell har stor betydning for omdømmet til foreninger og organisasjoner.

– Omdømmet til kirken er satt sammen av mange ting, blant annet av hvordan kirkelige personer blir posisjonert i mediene. Det er bare positivt for kirken at de har funnet en sånn person, sier Blindheim.

LES OGSÅ: Lisa Børud og Amalie Snøløs starter podkast

Fremstår som troverdig

– Haavik fremstår som troverdig, trygg og åpen. Jeg vil tro at folk flest kan identifisere seg med ham. Det er viktig for hvordan budskapet han kommer med oppfattes, sier høyskolelektor Susanne Wærholm ved Handelshøyskolen BIs Institutt for markedsføring, etter å ha se klipp av Haavik på nettet.

At presten deltar på eget initiativ har særlig stor verdi, sier hun.

– Det er vanlig å knytte til seg talspersoner som merkevare for å skape oppmerksomhet og bygge assosiasjoner, men her har vi en talsperson i en litt annen form. Det virker mer troverdig. Og troverdighet og ekte engasjement er viktig for at deltakelsen skal kunne ha effekt på omdømmet til Den norske kirke, mener Wærholm.

Trond Blindheim påpeker at Haavik bør styre unna betente stridsspørsmål, dersom han skal beholde populariteten.

– Hvis ha uttaler seg spisst om for eksempel abort og likekjønnet ekteskap, vil ha bli veldig populær hos noen og upopulær hos andre. Da vil han miste den posisjonen han har. Hvorfor ikke bare satse på å beholde populariteten? spør Blindheim, som mener Den norske kirke bør ta vare på muligheten og benytte seg av Haavik når de profilerer seg.

– De må bruke det for hva det er verdt, sier han.

Omdømmeekspert Trond Blindheim tror Thor Haaviks deltakelse på Farmen er strålende nyheter for de som er opptatt av kristen tro og Den norske kirkes omdømme.
Omdømmeekspert Trond Blindheim tror Thor Haaviks deltakelse på Farmen er strålende nyheter for de som er opptatt av kristen tro og Den norske kirkes omdømme. Foto: Espen Solli / TV2.

Skal døpe

Før søndagens episode av Farmen, har TV2 varslet at deltakeren Kjetil Kirk (27) kommer til å bli døpt av Thor Haavik, ifølge avisen Dagen.

– Det kan gjøre at mange får øynene opp for dåp, sier Blindheim.

Den norske kirke har hatt flere markedsføringskampanjer for å skape større interesse for dåp, blant annet reklame på busser og trikker i Oslo. Trond Blindheim tror Haaviks dåp vil gjøre større inntrykk enn slike kampanjer.

– Jeg tror det er mye mer effektivt. At det gjennomføres dåp på et program som dette fremstår som mer autentisk og ekte enn markedsføring og reklame, sier Blindheim.

Det vil imidlertid være viktig at man ikke får inntrykk av at Haavik deltar på Farmen for «å selge noe», sier han.

– Hvis man får inntrykk av at presten har en baktanke med deltakelsen sin, at det handler om å drive forkynnelse og misjon, så vil det miste troverdighet. At han deltar fordi det er gøy og en fin måte å ha kontakt med mennesker på, er viktig for hvordan han oppfattes, sier Blindheim.

Wærholm er enig i at episoden kan skape interesse, men tror det trengs flere budskapsformidlere for å løfte interessen for dåp i lengden.

– Så da er det kanskje opp til Den norske kirke selv å ta opp tråden med andre virkemidler og kanaler, sier hun.

Positivt for kirken

Kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet i Den norske kirke understreker at Haavik deltar på Farmen som privatperson og ikke på kirkens initiativ.

– Men ut fra det jeg har sett tenker jeg det er positivt for kirkens omdømme. Han synliggjør en yrkesgruppe på en helt annen måte enn vi ellers kan greie, sier hun.

Dybvig har ikke selv fulgt med på årets utgave av Farmen, men har registrert at de andre deltakerne har blitt positivt overrasket over presten på gården.

– Er det god reklame for Den norske kirke?

– Ut fra det jeg har sett, så tror jeg det. Det er et eksempel på at kirken kommer ut til folk på en annen måte, på et sted der kirken ikke forventes å være.

– Trond Blindheim mener kirken bør benytte seg mer av Haavik når de profilerer seg. Hva tenker du om det?

– Det har vi overhodet ikke diskutert. Det kan høres ut som en litt overdreven tro på et realityshow, sier kommunikasjonslederen, som synes det er positivt hvis søndagens episode av Farmen kan føre til økt interesse for dåp.

LES OGSÅ:

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion