Kirke

Ekspertenes dom over ny kirke-kampanje

Den norske kirke varmer opp til det kommende kirkevalget med reklamekampanjen «Rom for deg». – Må utfordre mer, sier markeds­føringsekspert Trond Blindheim.

Bilde 1 av 2

Fra og med i dag kan du se den nye kampanjen til Den norske kirke (Dnk) over hele Norge. Kampanjen viser elleve vanlige mennesker med hvert sitt budskap, knyttet sammen av mottoet: «Rom for deg». Med denne bildeserien skal Dnk minne Norge 
om kirkevalget i september.

– Vi mener den sier noe
 vesentlig om kirkevalget. Nemlig at kirken er tilgjengelig for alle, at alle kan være med, og at man ved å gi en stemme kan være med å påvirke og sikre en landsdekkende og aktiv folkekirke, sier kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig.

LES MER: Den store guiden til Kirkevalget 2019

Landsdekkende

Leder i Kirke­rådet Kristin Gunleiksrud Raaum mener kampanjen viser fram kirken som et inkluderende
 sted.

– Den norske kirke har 3,7 millioner medlemmer. «Rom for deg» er en kampanje som viser at kirken har rom for alle medlemmene – uansett politisk overbevisning, uansett om man går i kirken hver søndag eller ikke har vært der på mange år. Det skal være rom for deg.

Kampanjen er laget i samarbeid med kommunikasjons­byrået Geelmuyden Kiese, og kostet rundt 700.000 kroner å utvikle. Det vil koste kirken omtrent fire millioner kroner å få distribuert den på TV, i aviser, nettaviser og på bussholdeplasser over hele landet.

Og kanskje viktigst av alt: Bildene skal også prege valgbrosjyren og valgkortet som sendes ut før valget i september.

– Vårt mål er at kampanjen skal bidra til å skape et større 
engasjement rundt de store spørsmålene i vår tid. Vi ønsker at flest mulig skal løfte blikket, delta i debatten og bruke stemmeretten i kirkevalget 9. september, sier Raaum.

LES MER: Det kan være vanskelig å få grep om hva årets kirkevalg handler om. MF-professor Harald Hegstad mener ny kirkeordning er viktigst, men at listene ikke har et klart standpunkt om saken.

Visuell, men uklar

Cecilie Staude er høyskolelektor ved 
institutt for markedsføring på BI handelshøyskole. Hun beskriver kampanjen som «fin å se på, 
inviterende og implementerende», men forstår ikke helt hva kirken vil frem til.

– Den fremstår som ekte med bilder av personer i situasjoner vi alle kjenner oss igjen i. Det som imidlertid ikke er helt tydelig for meg, er hva hovedbudskapet faktisk er. Bildene er fine, men veldig generelle, og med lite tekst er det ikke helt klart for meg hva kirken prøver å få frem her – ut over at i kirken er det rom for alle, sier lektoren.

Hun kan ikke forutsi hvor 
effektiv en slik kampanje vil bli. Dnk kan lykkes hvis de klarer å nå målgruppen, men også det er kirken utydelig på, mener hun.

– Jeg tror kampanjen vil score
 bra på oppmerksomhet. Den skiller seg ut i mengden av 
reklame vi ofte ser, som baserer seg på fakta og informasjon og i mange tilfeller appellerer mindre til oss. En fare kan dog være at bildene blir for generelle til at kampanjen får reell stoppeffekt, sier Staude.

LES MER: Kirken hyrer PR-byrå: – Kirken tror ikke på sin egen historie

‘Tam’

Trond Blindheim, tidligere rektor ved Høyskolen Kristiania, mener kampanjen bærer preg av å være laget av og for folk innenfor Den norske kirke. Han mener at kampanjen er for tam.

– Kampanjen «Rom for deg» er fin, selv om den sier det folk vet fra før om kirken: At det er plass til alle. Selv den mest hardnakkede ateist vil sannsynligvis finne
 noe, og slik sett er kampanjen åpen og inviterende. Men hvorfor går man så stille i dørene? Hvorfor bringer ikke kampanjen inn noe nytt? Jeg synes en slik kampanje burde være mer
 utfordrende, skape diskusjon gjennom å stille åpne spørsmål, og gi korte svar, eksempelvis: Hva skal vi gjøre med den norske mangelen på kristen tro?

– Hvor effektiv tror du denne kampanjen vil være?

– Jeg tror den først og fremst er effektiv mot menigheten, det vil si de som har et nært og fortrolig forhold til kirken. Men jeg tror den er for «tam» til å vekke diskusjon.

Selv om Blindheim stiller spørsmål ved hvor effektiv kampanjen vil være, tror han mange vil identifisere seg med de ulike budskapene, tenke seg om, og gå noen runder med seg selv.

– Majoriteten av kampanjer er informasjon i festantrekk som skriker etter oppmerksomhet. Mens denne kampanjen er
 beskjeden og diskret, og har et kort og enkelt budskap som adresserer målgruppene. Bildene er gode, budskapet er kort og kommuniserer direkte. Slik sett skiller den seg ut.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke