Religion

Tilbød korona-beskyttelse på forbønnstelefon

«Kraften ved troen og bekjennelsen av Guds løfter om beskyttelse kan drepe koronaviruset straks det kommer nær ditt legeme», hevder predikanten Svein-Magne Pedersen. Teologiprofessor avviser at Bibelen gir løfter om beskyttelse fra virus og sykdom.

– Ingen er beskyttet mot tragedier som rammer likt og ulikt i livet. Det er Jesus veldig klar på i sin forkynnelse, sier Jan-Olav Henriksen, professor i systematisk teologi ved MF vitenskapelig høyskole.

Omdiskuterte forkynnere har den siste tiden fått oppmerksomhet for sine utsagn om Guds beskyttelse mot koronaviruset. Nylig haglet kritikken mot TV-kanalen Visjon Norge, etter at predikanten Dionny Baez hevdet at Gud ville beskytte barna til seerne mot viruset, dersom de ringte inn og gav 2020 kroner til kanalen.

Forrige helg ble bønnekonferansen «Nordens kallelsestund» avholdt i Stockholm, til tross myndighetenes pandemi-råd om å unngå større arrangementer. På forhånd hadde predikanten Lars Enarson meldt at de sto under Guds beskyttelse, ifølge svenske Dagen.

Og sist helg kunne Fædrelandsvennen fortelle om Svein-Magne Pedersen i Misjonen Jesus Leger som tilbød korona-beskyttelse på forbønnstelefon. «Ønsker du forbønn for koronaviruset, om beskyttelse eller helbredelse, ta gjerne kontakt med oss», reklamerte han i et Facebook-innlegg hvor han oppgav nummeret til organisasjonens forbønnstelefon. I et annet innlegg skriver han: «Kraften ved troen og bekjennelsen av Guds løfter om beskyttelse kan drepe koronaviruset straks det kommer nær ditt legeme.»

• LES MER: Knut Vollebæk er koronasmittet: – At viruset smitter veldig, veldig lett, er min historie eksempel på

Henriksen: Dette er herlighetsteologi

Finnes det virkelig løfter i Bibelen om beskyttelse fra virus og sykdom? Nei, mener professor Jan-Olav Henriksen.

– Kristne blir ivaretatt av Gud, men det betyr ikke at man alltid er beskyttet mot det som rammer av tragiske ting. Det er en viktig forskjell, sier Henriksen, som synes at de nevnte utsagnene om på Guds beskyttelse vitner om «en kristendomsform som opererer som om kristne skal handle mot sunn fornuft».

De omtalte utsagnene plasserer han i herlighetsteologien, som han beskriver slik:

– Man tror at kristne er i en spesiell stilling i å kunne oppnå helse og rikdom. Men dette er å profilere evangeliet helt feil. Det er ikke et evangelium om at Gud står på de svake og sårbares side. Det er et budskap om at Gud ønsker menneskelig suksess, sier han, som har inntrykk av at denne type forkynnelse kun er representativ for en liten brøkdel av det norske kirkelandskapet.

– Hvilke konsekvenser kan Pedersens utsagn få for dem som tror på dem?

– Dette kan jo bli både falsk trøst og bli virkelighetsflukt, og det kan skape anfektelser dersom noen blir rammet til tross for at de tror på slik beskyttelse, sier Henriksen.

Tror i tillegg på åndelig beskyttelse

Svein-Magne Pedersen reagerer på Henriksens uttalelser.

– Professor Jan-Olav Henriksen trekker ekstreme konklusjoner ut av et enkelt utsagn på Facebook hvor jeg skriver at Gud kan drepe korona-viruset. Altså, Gud har makt til å gjøre det, og vi kan stille oss til disposisjon som hans redskap. Her påpeker jeg Guds allmakt. Jeg gir tro og håp, men lover ikke helbredelse, skriver han i en e-post til Vårt Land.

Selv mener han at det finnes mange løfter i Bibelen mot farer, sykdom og ulykker «som den troende kan sette sin lit til», om lag 7200 løfter av forskjellige slag, anslår han.

Salme 91:5-7 mener han er et eksempel på at Gud gir et løfte om beskyttelse mot blant annet pest. «Du skal ikke frykte for nattens redsler, for pil som flyver om dagen, for pest som går fram i mørket, for sott som ødelegger ved middagstid (...)». Han viser også til et løfte til Israel i ørkenen, der det heter at «han skal velsigne ditt vann. Og jeg vil holde sykdom borte fra deg.»

– Altså er det bibelsk belegg for beskyttelse mot korona-viruset, skriver Pedersen.

Han avviser at han står for «en kristendomsform som opererer som om kristne skal handle mot sunn fornuft», og påpeker at Misjonen Jesus Leger har tilpasset seg helsemyndighetenes forskrifter for å unngå smittespredning under pandemien.

Men i tillegg til dette tror han også på åndelig beskyttelse.

– Hvis man ikke skal forkynne om at Gud kan beskytte oss i denne tiden av redsel for at folk kan bli skuffet, så mister man en veldig viktig side av Bibelens budskap. Hvis folk blir skuffet, så er det fordi de ikke skjønner at Gud svarer i sin tid og på sin måte, sier han.

– Gud har omsorg, uansett

I en tid med et virus i full spredning mener MF-professor Jan-Olav Henriksen at kristne ikke har andre løfter enn at Gud ikke vil forlate oss.

– Gud har omsorg for oss uansett hvilken situasjon vi er i. Det er viktig å holde fast på nå. Det er ingenting som kan rive oss Guds hånd, selv om man blir syk av koronaviruset eller dør av det, sier han.

– Er det riktig å be Gud om beskyttelse fra koronaviruset?

– Man må gjerne be om det, men om en slik bønn blir oppfylt er jo også avhengig av at man ikke utsetter seg for unødig fare. Gud handler ikke i verden helt uavhengig av hva vi mennesker foretar oss.

LES MER:

Livskriser førte dem til kirka. Nå er den stengt: – Jeg får lyst til å klore på kirkedøra

Funksjonshemmede barn mister hjelp i koronakrisen: – Foreldre er helt på felgen

Terje (71) har mistet holdepunktet i koronakrisa: – Trist at det skulle ende sånn

---

Misjonen Jesus Leger

  • Misjonen Jesus Leger er en norsk, kristen misjonsorganisasjon med tilhørighet i pinsebevegelsen.
  • Organisasjonen ble grunnlagt i 1990 av helbredelses-predikanten Svein-Magne Pedersen.
  • Det har vært store kontroverser rundt organisasjonens virksomhet. Dette har dreid seg om både misjonsvirksomheten, og at organisasjonen tar seg betalt for bønnetjenester som påstås å kunne helbrede sykdommer.
  • Forbrukertilsynet opprettet høsten 2018 en tilsynssak mot organisasjonen og truet med dagbøter dersom ikke organisasjonen sluttet å bruke vitnesbyrd i markedsføringen av helbredelsestjenester.
  • Kilde: Store norske leksikon

---

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion