Kirkeliv

Reagerer kraftig på uttalelser om Christiansen-comeback: – Varsleres erfaring tas ikke på alvor

VARSLINGER: I 2016 tok Rut Helen Gjævert og Hans Eskil Vigdel et oppgjør med Jesus Revolution og lederne Stephan og Anne Christiansen. De reagerer kraftig på pinseleder Øystein Gjermes støtteerklæring til Christiansen.

– Øystein Gjermes uttalelser viser at Pinsebevegelsen ikke tar varsleres erfaring på alvor, sier Hans Eskil Vigdel, doktorgradsstipendiat ved VID vitenskapelige høgskole.

Han var en av mange tidligere medarbeidere i Jesus Revolution som tok et oppgjør med ungdomsbevegelsen og Stephan og Anne Christiansens lederskap i 2016. Flere fortalte om smertefulle erfaringer knyttet til lederskapet deres, blant annet opplevelser av manipulering og maktmisbruk.

Nylig ble det kjent at Christiansen har blitt leder for ungdomsnettverket til Pentecostal European Fellowship (PEF). Da Øystein Gjerme, leder for Pinsebevegelsens lederråd, delte nyheten under et årsmøte i Pinsebevegelsen forrige uke, skrøt han av Christiansen og uttrykte begeistring for den nye rollen hans.

– Når det bare er begeistring for at Christiansen får et slikt lederverv, virker det ikke som om Pinsebevegelsen har noen forståelse for at dette var en alvorlig varslingssak, sier Vigdel.

Reagerer på Gjermes uttalelser

I et intervju med Vårt Land denne uken, fikk Øystein Gjerme spørsmål om det har blitt tatt et tilstrekkelig oppgjør etter kritikken i 2016. «Det må du spørre Christiansen om selv», sa Gjerme, før han la til: «Offentligheten rundt dette er det han som styrer.»

Rut Helen Gjævert reagerer på Gjermes uttalelser. Hun stod bak VGTVs dokumentar Frelst i 2016, hvor hun fortalte om sine egne negative opplevelser fra tiden i Jesus Revolution.

– Dette er en alvorlig og omfattende varslingsssak, og leder for Pinsebevegelsen, Øystein Gjerme, vil altså overlate den til Stephan Christiansen. Er det slik det fungerer i Pinsebevegelsen, at den det er varslet om selv skal håndtere saken og vurdere om det er tatt tilstrekkelig oppgjør med vedkommende? spør Gjævert.

– Jeg synes det er uforståelig at Gjerme sier dette. Resultatet kan bli at folk ikke tør å varsle om forhold i Pinsebevegelsen, fordi det viktigste er å beskytte lederne. Det er synd og opprørende, sier Vigdel.

Øystein Gjerme, Led 2020

Etter Frelst-dokumentaren mottok Pinsebevegelsens lederråd et varsel med 29 personlige fortellinger fra mennesker som tidligere hadde stått under Anne og Stephan Christiansens lederskap. Ifølge Vårt Lands arkiv beskrev mange av historiene et usunt lederskap som førte til at de ble utslitt og utbrente. Flere beskrev også maktmisbruk og åndelig manipulasjon.

– Daværende leder for Pinsebevegelsen Sigmund Kristoffersen gikk den gang ut sammen med presseansvarlig Andreas Hegertun og sa at slikt ikke skulle forekomme hos dem. Men hva har skjedd med varselet? spør Gjævert.

Hun viser også til et åpent brev fra 45 personer som hevder å ha «reagert på eller tatt skade av deres lederstil», ifølge brevet.

– Brevet står fremdeles ubesvart av Christiansen, og jeg har ikke sett at noen ledere i Pinsebevegelsen har kommentert det, påpeker Gjævert.

Stephan Christiansen

• Internasjonal leder for Jesus Revolution og pastor for pinsemenigheten Jesus Church, sammen med ektefellen Anne Christiansen. Menigheten tilhører Pinsebevegelsen i Norge.
  • I 1997 grunnla ekteparet ungdomsbevegelsen Jesus Revolution Army, som senere har endret navn til Jesus Revolution. I 2016 ble det tatt et kraftig oppgjør med bevegelsen, under den såkalte Frelst-debatten.

Fikk melding fra Christiansen

I et nylig intervju med Vårt Land forklarte Christiansen hvorfor han aldri besvarte brevet. Istedenfor å møte kritikken kollektiv, ville Christiansen heller møte mennesker og deres historier enkeltvis, forklarte han. Videre fortalte Christiansen at han har tatt kontakt med flere av de som varslet om ham og invitert dem til å møte ham. De gangene han har møtt mennesker, har han bedt om unnskyldning, ifølge Christiansen selv.

Hans Eskil Vigdel fikk en tekstmelding fra Christiansen i fjor sommer med tilbud om å møtes.

– Det var ubehagelig å få en slik melding fra han, og jeg svarte ikke. Jeg er ikke interessert i å sitte i et rom alene med Christiansen hvor han kan ha regien og kontrollen. Jeg vil ha større transparens i en slik samtale og mennesker til stede med meklingskompetanse, sier Vigdel.

Han mener at saken aldri ble tatt ordentlig tak i av Pinsebevegelsen.

– I etterkant av brevet etterlyste jeg en trygg arena hvor varslerne kunne dele erfaringene sine. Jeg foreslo at Pinsebevegelsen skulle fasilitere et møte mellom Christiansen og varslere, sammen med upartiske fagpersoner. Dette var den daværende lederen for Pinsebevegelsens lederråd positiv til, sier han.

Forslaget ble fremmet i et frokostmøte arrangert av Modum Bad og Norges Kristne Råd, hvor Vigdel deltok sammen med Sigmund Kristoffersen, daværende leder av Pinsebevegelsen. Under møtet svarte Kristoffersen at et slikt møte var fullt mulig å få til.

Møtet ble aldri noe av, selv om Vigdel hevder at han etterlyste det.

Stephan Christiansen. Pastor i Jesus Church. Grunnlegger av Jesus Revolution

Svarte på kritikk

I det ferske intervjuet med Vårt Land snakker Christiansen ut om kritikken for første gang siden 2016. Vigdel synes uttalelsene likner på uttalelser Christiansen hadde den gang.

– Han har mange forbehold, og det er ikke en skikkelig erkjennelse eller ansvarlighet i det han sier. Jeg opplever at han aldri har forstått hva dette dreier seg om.

I intervjuet blir Christiansen spurt om hvilket ansvar han hadde for at folk opplevde tiden i Jesus Revolution som en belastning. Christiansen svarte at «den som sender folk ut i misjonens tjeneste har ansvar for de som blir sendt ut». Han sa også at han var «genuint lei seg» og har bedt flere om unnskyldning.

– Tolker du ikke det som en erkjennelse av at han tar ansvar?

– Jo, og det er kanskje hakket mer erkjennelse enn i 2016. Men han har mange unnskyldninger, som at han var ung. Istedenfor å si «dette har jeg ansvar for» sier han «jeg kan ha tatt ukloke avgjørelser». Han er lite konkret, snakker i generelle termer og skyver ansvar over på andre, sier Vigdel.

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Les dagens papirutgave

e-avisen