Rundt om i Bergen, på nettsiden til pinsemenigheten Salt og på 72 treningssentre landet over henger det i disse dager plakater med bilde av et opp-ned-kors med teksten #feilfortellingfortalt under. Daniel Matthiesen, medpastor i Salt Bergen, understreker at det er et opp-ned bilde, ikke nødvendigvis et opp-ned kors.
– Vi forsøker å få frem at fortellingen om påska er snudd litt på hodet i Norge. Påska handler ikke egentlig om hytteturer, skiturer og kvikklunsj, det handler om Jesu død og oppstandelse, sier Matthiesen.
[ Folkehøyskolene har vært smittefri – vil helst ikke hjem i påska ]

Forberedt på reaksjoner
Videre forteller Matthiesen at Salt-menighetene er forberedt på at det kan komme reaksjoner på kampanjen.
– Vi er klare over at symbolbruken kan treffe ulikt.
– Når målet er å formidle påskebudskapet, er det rom for å bruke utradisjonelle virkemidler.
— Daniel Matthiesen
Matthiesen forklarer at samtidig som korset kirkehistorisk sett er kjent som Peterskorset, er det likevel mest forbundet med tema som anti-religiøsitet og anti-kristendom. Dermed er han klar over at mange kan mene det absolutt ikke sømmer seg for en kirke å bruke et slikt symbol. Likevel mener han at for å få den ønskede sjokkeffekten, er det et behov for å tenke annerledes.
– Når målet er å formidle påskebudskapet, er det rom for å bruke utradisjonelle virkemidler.
– Hva ønsker dere å få ut av prosjektet?
– Jeg håper dette er noe som kan virke på flere plan, både at mennesker som allerede har en kristen tro kan gjenoppdage påskens budskap, få frimodighet til å fortelle om det, og at kirka kan få bety noe for nye mennesker. Det håper vi å få til gjennom en utradisjonell presentasjon av evangeliet.
[ Påskegudstjenestene avlyses: – Trist, men viktig ]
Arrangerer digital påskevandring
Andre menigheter har gått for en mer tradisjonell tilnærming til påskeformidlingen. Selv om den i år som i fjor blir digital, arrangerer Filadelfiakirken Oslo sin faste påskevandring. Forstander Andreas Hegertun forteller at de ønsker å opprettholde den vante formen på arrangementene.
– Selvfølgelig er det trist med enda en påske uten å kunne møtes. Samtidig er det mange fra Oslo som reiser vekk, som nå får mulighet til å følge gudstjenestene likevel.
I Filadelfiakirken Oslo skal de arrangere gudstjenester på alle de fire påskedagene. Der kommer fokuset til å være på hendelsene og fortellingene fra påska, mer enn teologien.
– Vi bruker hele året til å forkynne de teologiske konsekvensene fra påska, så da er det viktig å også kjenne historiene.
Sender gudstjenester fra Nidarosdomen
I Den norske kirke har det vært opp til hver enkelt menighet å lage digitale alternativer til påskegudstjenestene. I tillegg skal det sendes gudstjenester fra Nidarosdomen direkte på Facebook gjennom hele påska. Det skriver Nidaros Bispedømme i en pressemelding.

– Selv om vi har vært nødt til å avlyse de ordinære påskegudstjenestene i år, så er ikke påsken og påskens budskap avlyst. Derfor er det viktig for oss å bidra til at alle får mulighet til å feire gudstjenester – på skjerm. I krevende tider er Nidarosdomen også et naturlig samlingspunkt, sier fungerende biskop Ragnhild Jepsen.
Gudstjenestene som sendes på klokka 18 på palmesøndag, langfredag og 1.påskedag, kommer også til å inkludere sang fra Nidaros domkor og Trondheim vokalensemble. Palmesøndagsgudstjenesten kan du også følge på Vårt Lands nettsider.
[ Bedehus utsettes for netthets etter smitteutbrudd: – Jeg blir ulykkelig ]