– Jeg som vanligvis sliter med å komme ned på 40 minutter i en tale, skal inn på 60 sekunder. Å, kjære Gud, sier Egil Svartdahl.
Hele Norges TV-pastor sitter på en barkrakk med en kopp kaffe i hånden på Filadelfiakirken i Oslos Kafé Barratt. I dag skal det spilles inn syv andaktssnutter for TV-Inters nye satsing på sosiale medier: Plussord.
365 andakter
Konseptet er enkelt: Én andakt på ett minutt legges ut på sosiale medier hver dag i ett helt år.
Produsent er Ole Kristiansen i TV-Inter stryker noen overflødige ord fra manuskriptet i siste liten før opptak. Kristiansen har produsert nesten alle produksjoner Svartdahl har vært med i, og har lenge ønsket å prøve ut et andaktsprosjekt som er ment for sosiale medier og mobilbruk.
– Det har å gjøre med at seervanene forandrer seg, og at TV-seertallene synker. Vi jobber med hvordan vi kan være synlige i den nye digitale virkeligheten. Selv om Egil begynner å bli godt voksen, appellerer han til veldig mange. Vi vil benytte oss av det han har bygget opp gjennom mange år, og flytte det over til en annen plattform, sier Kristiansen.
SE EN AV SVARTDAHLS TALER HER:
Plussord | Promofilm28. oktober går startskuddet for Plussord! Hele det neste året skal vi publisere korte og enkle andakter for å gi deg en god start på dagen! Lik oss på Facebook og følg oss på Instagram for å få med deg adaktene 🙏🏼 https://www.instagram.com/plussord/
Publisert av Plussord Onsdag 16. oktober 2019
LES MER: Pastor ut mot Roy Godwin: – Jeg blir opprørt
Tettpakket
Og det er ikke lite som skal inn på dette ene minuttet. Svartdahl begynner gjerne andakten med en historie fra dagliglivet, for deretter å trekke paralleller til et bibelord. Og så, det fineste Svartdahl vet, nemlig velsignelsen.
Denne ukens innspilling skal publiseres i adventstiden, og tema er Jesus som annerledeskongen.
Svartdahl forteller anekdoter om kong Olav på trikken og om daværende kronprins Harald som hjelper en liten jente med å få på skiene. Så forteller han om kongen som kommer ridende på en eselfole, og som løfter mennesker opp.
– Så knytter jeg det gjerne opp mot et bibelvers. Jeg ber ikke, men jeg antyder alltid hva vi kan be for eller takke for i dag, for så å lyse velsignelsen. Jeg håper dette kan gi folk en god start på dagen, en smak av himmel og et glimt av håp, forteller Svartdahl da han er ferdig med selve innspillingen, og har flyttet seg fra barkrakken til en litt mer komfortabel lenestol i kafeen.
Han sier han ønsker at andaktene kan «holde ryktet om Jesus levende».
– Jeg håper at noen kan tenke at «dette har tante godt av å høre», og så sende det til henne. Eller at det kan være et verktøy for å snakke om tro. Samtidig er det viktig at budskapet i hver andakt kan stå for seg selv. Vi legger tid, penger og muskler inn i dette, og vil at det skal være et kvalitetsprodukt. Kanskje vi kan pløye opp noe slik at det skapes en kultur der folk kan dele disse snuttene, sier Svartdahl.
LES MER: Menigheter arrangerer godhetsuker over hele Norge
Satt langt inne
Selv om produsent Ole Kristiansen har ivret for et slikt prosjekt lenge, har Svartdahl vært nølende. Han har til nå holdt seg unna sosiale medier. Sosiale medier for den oppmerksomhetssyke er som Vinmonopolet for alkoholikeren, mener han.
– Det høres vel ut som et paradoks at du ikke vil synes når du har jobbet med TV i tretti år. Men for meg har det alltid vært viktig å skille mellom rollen som TV-pastor og Egils eget behov for oppmerksomhet. Jeg er ikke spesielt from, men jeg erkjenner eget oppmerksomhetsbehov, og har ikke sett noen grunn til å dyrke det, sier Svartdahl.
Når han nå tar i bruk sosiale medier med prekenene sine, går Svartdahl i fotsporene til amerikanske predikanter som Steven Furtick og Joel Osteen, som hver uke når hundretusener via plattformer som Youtube. Da Vårt Land i sommer fikk teolog Elisabeth Tveito Johnsen til å vurdere prekenene deres, konkluderte hun med at disse kjendispredikantene ofte er mer opptatt av å snakke om Guds betydning i dagliglivet, enn å redegjøre for religiøse standpunkter. Hun oppsummerte budskapet slik:
– Gud er mektig og har en plan for deg. Han vil beskytte deg og du må stå i mot djevelens angrep.
Svartdahl forteller at han har sett nok eksempler pastorer som er vant til å synes på TV, og som bruker sosiale medier som nok en plattform for å få dekket sitt oppmerksomhetsbehov.
– Derfor var det viktig for meg at dette prosjektet ikke ble videoer av meg i slåbrok som snakket inn i egen telefon. Jeg ville at de skulle produseres, sånn at det blir tydelig at det ikke er jeg personlig som er avsender, sier Svartdahl.
LES MER: Forteller om Jesus med video, chat og e-coach
Første i Norge
Kristoffer Bø er leid inn som konsulent for Plussord-prosjektet fra Reinhartsen media, som spesialiserer seg på markedsføring på sosiale medier.
Bø forteller at målet for Plussord er at 40.000 personer skal se andaktene hver dag om ett år.
Bø sier det per i dag ikke finnes noen tilsvarende prosjekter i Norge, men at det i USA er flere pastorer som gjør lignende ting.
– Men Egil har ønsket en litt annen profil enn det som er vanlig der. Han vil gjøre dette litt roligere, og få frem budskapet, heller enn å pakke det inn i en sånn «lifecoach-stil».
– Synes du norske kirkesamfunn offensive og dyktige nok på sosiale medier?
– Det begynner å komme seg, men veldig mange tar fremdeles litt lett på det. Mange har nok behov for en mer profesjonell strategi, en bevissthet om hva de ønsker med tilstedeværelsen sin på sosiale medier. Men jeg har sett at flere av organisasjonene og kirkene begynner å ta dette litt mer på alvor og prioriterer dette som en kanal for å for å inspirere og engasjere sine medlemmer og andre interesserte.