Nyheter

– Jeg vil jo selvsagt være en god ambassadør for Guds rike

Hildegunn Taipale vil leve for Gud, ikke for «likes».

Hildegunn Taipale driver instagramkontoen hilvees med 460 000 følgere over hele verden. Det er flere følgere enn Sophie Elise.

Sammen med ektemannen Samuel Taipale, som er fotograf, reiser hun over hele verden og tar reisebilder. Instagramkontoen hennes bærer likevel også preg av at Taipale er kristen.

Vårt Lands jury mener derfor hun er blant de 30 mektigste kvinnene i Kristen-Norge.

Hildegunn Taipale er på reise i Israel da Vårt Land tok kontakt med henne, og svarer derfor på spørsmål via e-post.

– Selv om kontoen min er fokusert på reising, så har det alltid vært en naturlig plattform hvor jeg også deler om troen min på Jesus. Han er selvsagt en stor del av livet mitt, så da er det også naturlig at det kommer til uttrykk via sosiale medier. Jeg vil jo leve for Gud og ikke for «likes» - for meg er det viktig å være lydig i det jeg har blitt gitt og bruke det på en god måte, selv om jeg på ingen måte er perfekt, skriver hun.

Taipale forteller at hun og ektemannen nylig kjørte en kampanje hvor de samlet inn penger til en kristen organisasjon som redder barn fanget i sex-industrien på Filippinene.

SE HELE LISTA: Dette er Kristen-Norges 30 mektigste kvinner

Startet på DTS

Taipale sier hun aldri hadde noe mål om å bli stor på Instagram, og at hun begynte å bruke kontoen for å holde familie og venner oppdatert da hun dro på DTS, Ungdom i Oppdrags disippeltreningsskole.

Så begynte hun og ektemannen Samuel Taipale gradvis å bygge opp kontoen på Instagram.

– Vi har alltid likt å reise til fine steder og når han da i tillegg tar flotte bilder, ble det en naturlig start for oss. Det tiltrakk seg en del oppmerksomhet. Han har lært meg det meste jeg kan om både fotografering, bilderedigering og hvordan sosiale medier fungerer. Det ligger selvsagt mye jobb bak, men det er veldig fint å få gjøre alt dette med mannen min! skriver Taipale i e-posten.

Følgere har funnet tilbake til troen

– Hva tenker du om din makt og påvirkningsmulighet som influenser og hvordan ønsker du å bruke den?

– Jeg tenker kanskje ikke at makt er det rette ordet å bruke for min del, men påvirkningskraft har jeg absolutt. Det er noe jeg blir mer og mer bevisst på. Jeg vil jo selvsagt være en god ambassadør for Guds rike, og det er viktig for meg at det skal være naturlig og ikke påtvunget.

Taipale forteller at følgere har skrevet til henne og fortalt at de har funnet tilbake til troen på grunn av noe hun har skrevet.

– Det er oppmuntrende at andre kristne føler seg oppmuntret til å være mer modig i å dele tro, eller at ikke-troende vil finne veien til Jesus. Gud gjør mye i våre små handlinger, og det er ikke noe jeg kan ta kreditt for. Samtidig skal en ikke være overrasket over motstand, vi har også fått avslag på flere jobbtilbud fordi vi har vært for «kristne». Selv om det er synd at det er så lite toleranse, er det også et tegn til oss at vi gjør noe riktig, skriver hun.

LES INTERVJUER MED DE ANDRE KVINNENE PÅ MAKTLISTEN:

• Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum: – Når Gud, mann og makt blir blandet sammen til en slags uhellig treenighet, blir det en farlig cocktail

Kirkehistoriker Eivor Oftestad har aldri identifisert seg som feminist

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter