Kirke

Åste Dokka undersøker sine egne fordommer mot pinsevenner

Åste Dokka møter pinsevenn og journalist Morten Marius Larsen til en samtale om moderne pinsemenigheter.

Åste Dokka møter Vårt Land-journalist og pinsevenn Morten Marius Larsen i den siste utgaven av podkasten Dokka. Der utforsker Dokka sine fordommer mot pinsevenner.

– Min kunnskap om pinsebevegelsen er ganske liten. Men jeg var med en venninne på møter da jeg var barn. Jeg husker det som at pinsevennene var bedehus på litt speed, en liten gjeng som sang lovsang med trøorgel og snakket om Israel og endetiden, sier Dokka.

Men de siste tiårene har det dukket opp nye trender i pinsebevegelsen i Norge.

– Den ene er at nye pinsemenigheter som Hillsong og Salt blir likere amerikanske megakirker. De blir mer strømlinjeformet og populærkulturelt tilpasset, med karismatiske pastorer i front, sier Dokka.

Den andre tendensen hun nevner, er at noen pinsemenigheter søker mot det økumeniske, og blant annet tar til seg tradisjonelle liturgiske elementer, mener hun.

– Veldig mangfoldig

Dokka ber Morten Marius Larsen om å forklare disse ulike trendene. Larsen har jobbet som journalist på religionsavdelingen i Vårt Land i litt over ett år, med karismatikk som hovednedslagsfelt. Han er utdannet innen journalistikk og teologi, og har også jobbet i menigheten Filadelfia Kristiansand, som er en pinsemenighet.

– Det første jeg vil si er at pinsebevegelsen i Norge er veldig mangfoldig. Det finnes vekkelsesmenigheter lik den du besøkte da du var barn, men det finnes også streite familiemenigheter, sier han.

Det er likevel ungdomsmenighetene, og da særlig Hillsong og Salt, som er tydeligst fremme i mediebildet.

– Det som kjennetegner dem, er at de fokuserer på et mer felleskristent tankegods som alle kristne kan enes om, sier Larsen.

Åste Dokka skyter inn at de også er veldig gode på å plukke opp trender i populærkultur.

– Når jeg ser Øystein Gjerme holde en tale, for eksempel, ser det nesten ut som han kjører et standupshow, sier hun.

Det sier Morten Marius Larsen seg enig i.

– På overflaten kan det se ut som at disse menighetene kjennetegnes av bra musikk, morsomme taler og kule profiler.

Konservative menigheter

Men Larsen blir irritert når han hører folk si at unge kommer til disse menighetene på grunn av musikken eller pastorprofilene.

– Det er som at noen, og kanskje særlig media, har vanskelig å tro at det finnes massevis av unge folk som ønsker å tro og være aktive i en menighet, og som til og med er konservative. Det er som at det er så vanskelig å gå med på at man skylder på musikken og sier det er den eneste grunnen til at de kommer, sier han.

For de moderne pinsemenighetene er konservative, påpeker Larsen.

– Eller, de er jo ikke konservative i uttrykk. Men de står i en evangelikal tradisjon med Bibelen som øverste autoritet, for eksempel i samlivsspørsmål.

– Men jeg ser aldri Øystein Gjerme debattere homofilispørsmålet i media. Er det bevisst? spør Åste Dokka.

– Det er jo ikke deres kjepphest. Det er nok mer trykk utenfra som gjør at de må forholde seg til de spørsmålene. De vil jo bare bygge menighet, sier Larsen.

Hør samtalen mellom Åste Dokka og Morten Marius Larsen og andre Dokka-podkaster her:

FLERE DOKKA-PODKASTER: 

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke