Religion

Ordfører i Ibestad: – Fellesrådet har ikke kontroll på økonomien

DEN NORSKE KIRKE: Ibestad kirkelige fellesråd mener de mangler penger til å lønne ansatte. Mandag hastebevilget kommunen kroner 150.000 til fellesrådet. Kommunen hevder fellesrådet har manglet et budsjett i balanse i flere år.

– I dag hastebevilget kommunestyret 150.000 kroner til Ibestad kirkelige fellesråd, sier ordfører Dag Sigurd Brustind (H).

Han forteller at pengene skal gå til å holde driften i gang frem til neste kommunestyremøte i november.

– Fellesrådet har ikke vedtatte budsjetter som er i balanse, de har ikke likviditetsoversikt eller kontroll på økonomien, sier Brustind.

Vårt Land har tidligere meldt at Ibestad kirkelige fellesråd mener de ikke har penger til å lønne sine ansatte, og at de begrunner dette med at Ibestad kommune har trukket 350.000 kroner fra kirkelig fellesråd sitt budsjett for 2022, med virkning fra 1. august.

Kommunen ønsker en virksomhetsoverdragelse av de ansatte som er knyttet til praktisk gravferdsarbeid og vedlikehold. Vedtaket ble gjort i desember 2021.

– Dette er et forsøk på å hjelpe fellesrådet, sier ordfører Brustind.

I forrige uke hadde fellesrådet et møte hvor de vedtok at de ikke ville godta denne virksomhetsoverdragelsen.

– Kun én ansatt som ikke fikk lønn

Brustind hevder at kommunen flere ganger har bedt fellesrådet om få budsjettet i balanse.

– Jeg opplever en motvilje mot å få dette til, sier han.

Ordføreren mener noen av fellesrådets uttalelser ikke stemmer.

– De har sagt at ansatte ikke lenger får lønn, men det var kun én ansatt som ikke fikk lønn i september. De andre fikk lønn i september og skulle jobbe ut måneden.

Kommunen må spare ni millioner

Brustind mener at det i forkant av vedtaket i desember i fjor var en dialog over lang tid om hvordan man skulle få kontroll på økonomien i fellesrådet.

– Kommunen tok kontakt allerede i 2021 angående dette, og det har vi skriftlig dokumentasjon på. Fra slutten av fjoråret har ikke fellesrådet ønsket dialog med kommunen, sier Brustind.

Han forteller at fellesrådet gikk tom for penger også i 2021, og at de da ba om mer penger i kommunestyret.

– Vi har tilbudt en virksomhetsoverdragelse når det gjelder graving, klipping av gress og lignende. I praksis vil vårt forslag gjøre at fellesrådet ikke får et nedtrekk i budsjettet sitt, hevder Brustind.

– Ibestad kommune skal spare inn ni millioner over fire-fem år, og alle må hjelpe til med innsparing, også fellesrådet, sier han.

– Må forholde seg til bevilgninger

Fellesrådet mener blant annet at kommunens forståelse av virksomhetsoverdragelse ikke samsvarer med intensjonen i Arbeidsmiljøloven.

– Vi vet godt hva en virksomhetsoverdragelse innebærer, kommenterer Brustind.

Han sier kommunen erkjenner at dersom fellesrådet ikke ønsker en virksomhetsoverdragelse, så vil denne ikke finne sted.

– Men de må forholde seg til bevilgninger de får, og lage et budsjett som går i balanse.

Mener det ikke blir konflikt

Stillingene kommunen ønsket flyttet i virksomhetsoverdragelse, er begge delte stillinger. Blant annet jobber kirkevergen 50 prosent av tiden på gravplass og med vedlikehold.

Fellesrådet sa etter sitt møte forrige uke at det kan bli konflikt mellom de to ulike stillingsdelene dersom ansatte skal ha både fellesrådet og kommunen som arbeidsgiver.

– Det er mange i distriktskommunene som har delte stillinger, og jobber delvis i kommunen og andre steder. Dersom dette er et problem, så er det et generelt problem i landet, sier Brustind.

Vil ikke bli gravplassmyndighet

Vårt Land har tidligere snakket med advokat i KA, arbeidsgiverorganisasjon for kirkelig virksomheter, Ingrid B. Tenfjord, om virksomhetsoverdragelse. Hun uttalte seg på generelt grunnlag ettersom hun ikke kjente til situasjonen i Ibestad.

Ifølge advokaten er en reell virksomhetsoverdragelse fra fellesråd til kommune ikke mulig, ettersom fellesrådet etter loven fremdeles er ansvarlige for driften. En virksomhetsoverdragelse innebærer overdragelse av både ansatte og ansvar for drift.

Ingrid B. Tenfjord. Direktør i arbeidsgiveravdelingen i KA. Kirkens Hus.

Kommuen kan søke Statsforvalteren om å overta gravplassmyndigheten fra fellesrådet, dersom de ønsker det.

– Har Ibestad kommune søkt statsforvalteren om å bli gravplassmyndighet?

– Nei, det har aldri vært vår intensjon, sier ordføreren.

Statsforvalteren ga avslag

Ibestad kirkelige fellesråd har tidligere denne måneden sendt en anmodning til Statsforvalteren i Troms og Finnmark om å foreta lovlighetskontroll av Ibestad kommunestyres budsjettvedtak, knyttet til fellesrådets økonomi.

I brevet fra Statsforvalteren konkluderes det med at det ikke foreligger grunnlag for denne lovlighetskontrollen.

Vårt Land har vært i kontakt med sokneprest Anne Beate Tjentland, som også er medlem i fellesrådet. Hun ønsker ikke å kommentere saken, men skriver følgende i en e-post:

«For oss er det viktig at saksbehandling og dialog skjer i de fora der dette skal skje. Hvordan Fellesrådet har behandlet hele sakskomplekset, har vi redegjort for i saksframstillingen til Sak 33/22».

Les mer om mer disse temaene:

Lena Stordalen

Lena Caroline Stordalen

Lena Caroline Stordalen er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion