– Det har jo nesten vært et slags eventyr, sier Egil Svartdahl om internettsuksessen Plussord.
I tre år har Plussord publisert daglige videosnutter med andakter på Facebook og Instagram, og for to uker siden passerte de 1000 publiserte videoer.
– Tanken har vært å «teipe et smilefjes på himmelen» for folk som gruer seg og synes det kan være vanskelig å starte dagen, forklarer Svartdahl.
På ett år gikk de fra 0 til 40.000 følgere på de to plattformene til sammen. Nå er tallet oppe i 60.000. Det var Svartdahl, sammen med produsent og regissør Ole Kristiansen i TV-Inter, som startet konseptet i 2019.
Visste at de ville lyse velsignelsen
Det første året holdt «TV-pastoren» alle andaktene selv. De siste to årene har også Lisa Børud Gustavsen, Sunniva Gylver og Andreas Hegertun vært med som andaktsholdere.
– Det har nok vært helt nødvendig av flere grunner, forklarer Svartdahl.
Han trekker fram at de fire andaktsholderne til sammen representerer en bredde i både kjønn, alder og kirketilhørighet. Sunniva Gylver er prest i Fagerborg kirke, mens de tre andre enten er ansatte i eller har tilknytning til Filadelfiakirken Oslo.
---
Plussord
- Daglige videoandakter som publiseres på Facebook og Instagram.
- Ble startet av TV-Inter høsten 2019.
- Totalt har har videoene blitt vist over 20 millioner ganger og blitt delt over 150.000 ganger. Plussord har omtrent 60.000 følgere i sosiale medier.
- Fram til høsten 2020 var pastor Egil Svartdahl eneste andaktsholder. Etter det ble også prest Sunniva Gylver i Fagerborg kirke, artist Lisa Børud og pastor Andreas Hegertun i Filadelfiakirken Oslo med.
---
– Når vi har fire forskjellige stemmer, får vi større variasjon i vinklinger og temaer. Det tror jeg gjør at vi når bredere ut, sier Svartdahl.
Det har ikke gått en eneste dag uten at det har dukket opp et Plussord på følgernes sosiale medier-strøm, noe som har vært helt etter den opprinnelige planen.
Jeg hadde ingen anelse om at det skulle få så stor spredning
— Egil Svartdahl
– Vi brant for å kunne lage noe som vi kunne legge ut hver dag, og til å begynne med var vi kun sikre på at vi ville lyse velsignelsen, forteller Svartdahl.
Senere har konseptet utviklet seg og videoene har nå fått en tilnærmet fast form: en kort bibelrefleksjon som hører til innenfor et uketema, og velsignelsen til slutt.
[ Blir TV-prest: – Det er en stor anerkjennelse ]
– Var det slik du hadde sett for deg at det skulle gå?
– Nei, jeg hadde ingen anelse om at det skulle få så stor spredning, sier pastoren lattermildt og fortsetter:
– Vi bare starta og tenkte at nå gir vi det en sjans i ett år.
Treffer mennesker
Siden oppstarten har de korte andaktsvideoene blitt delt over 150.000 ganger. I tillegg er det totale antallet visninger over 20 millioner.
– Det er kort og presist, svarer Svartdahl når han får spørsmål om hva han tror gjør at konseptet treffer.
– Vi rekker å formidle én tanke knyttet til ett bibelvers og antydet én bønn eller en grunn til å takke, i tillegg til at vi lyser velsignelsen. De fleste har tid til å unne seg ett minutt.
Han innrømmer at det er en treningssak å skulle holde seg innenfor det berømte minuttet.
– Vi skal si noe om noe som er så stort og samtidig treffe på omtrent et tidels sekund for å komme innafor et minutt. Det blir litt som å prøve å skrive et salmevers hver gang.
[ Har vært alene om å holde videoandakter. Nå får Egil Svartdahl selskap ]