Religion

Motreaksjonen til Black Friday staket ut kurs for påvirkerens utdanning

GIVERGLEDE: Påvirker Kristine Bremnes dro til Madagaskar som en del av NMS’ prosjekt for å hjelpe døve barn. Giving Tuesday, motreaksjonen til Black Friday, plantet en spire til giverglede da hun tok valget om å studere tegnspråk.

– Reisen til Madagaskar var klart en stor grunn til at jeg har valgt å studere tegnspråk, sier Kristine Bremnes (22).

Bremnes er påvirker på Youtube og Instagram, bor i Trondheim og studerer i dag tegnspråk på NTNU. Turen til Madagaskar inngår som et av Det Norske Misjonsselskaps (NMS) flere miljøinitiativ som skjer i forbindelse med Giving Tuesday.

Giving Tuesday står i motreaksjon til årets største salgsdag Black Friday, hvor butikker over hele landet selger varer med høyt rabatterte priser. Tirsdagen etter fredagen er derfor en dag hvor budskapet om giverglede står i sentrum.

– Dagen handler om å gi tilbake, minne folk på å gjøre det lille ekstra eller å gjøre noe du ikke er vant til. Her kan man bli mint på å donere til en hjertesak eller å jobbe som frivillig, sier hun.

?

Med lite kunnskap om tegnspråk i bagasjen, besøkte Bremnes en skole for døve og blinde. På Madagaskar finnes det 200.000 døve eller blinde, hvor kun 2.000 har tilgang til skolene som underviser i språket.

– Jeg kjente vel på at jeg skulle ønske jeg kunne tegnspråk og at det var noe jeg manglet. Barna var så flinke til å forklare og flinke til å forstå selv om vi manglet både tegn- og talespråk. Jeg fikk et sterkt bånd til dem og trivdes godt med å lære folk å kjenne på denne måten, sier Bremnes.

– Veien til ekte glede finnes et annet sted

– Giving Tuesday handler om å se hva man kan gi og dele med andre. Det er en fin motkultur med tanke på hva som gir mening i adventstiden. «Hva kan jeg være med å gi og dele i år?», spør Stina Neergård, ansvarlig for Fundraising-kampanjen i NMS.

---

Giving Tuesday

  • Fundraising Norge (tidligere Norges Innsamlingsråd) var pådriver for Giving Tuesday, hvor NMS er medlem
  • Deledagen skjer første tirsdag etter Black Friday og markeres i over hundre land

---

NMS driver frivillig arbeid forankret i Den norske kirke, nasjonalt og på tvers av kontinenter. Blant organisasjonens miljøinitiativ finner vi Grønn Fredag i deres egne gjenbruksbutikker, Giving Tuesday og bevegelsen Grådighetsbekjemper.

På Giving Tuesday bruker NMS utvalgte influensere til å spre og vise organisasjonens engasjement i land som Thailand, Madagaskar og Barcelona. Samarbeidet, som startet i 2017, går innom temaer som global rettferdighet og misjon og om kampen mot fattigdom og urettferdighet.

– Black Friday handler om at man grabber til seg. Det er ikke de som gjør oss lykkelig på sikt. Veien til ekte glede finnes et annet sted. Vi kan ikke få folk til å slutte med Black Friday, men vi kan finne andre måter å tenke på, sier Neergård.

?

Fra Youtube spres engasjementet

Sammen med flere påvirkere er Bremnes tilknyttet et kommunikasjonshus, kalt Nordic Screens. Her legges flere prosjekter ut av organisasjoner som NMS eller Redd Barna. Der kan man melde sin interesse, for deretter at organisasjonen anser din profil som passende for dem. For Bremnes skilte NMS seg ut blant flere interesseorganisasjoner og prosjekter.

– NMS skilte seg ut i mengden. Første turen min var til slummen i Thailand. Der gikk prosjektet ut på å finne barnehageplasser. De skulle skape en trygg hverdag for barn så de ikke havner i kriminelle miljøer, sier hun.

Bremnes tenker over linken mellom Giving Tuesday og reisen hennes til Madagaskar. Hun mener at det å dele prosjektene til NMS på sine egne kanaler kan spre engasjement til å donere eller engasjere seg i en hjertesak som betyr noe for andre.

Påvirkere som kanaler

NMS sitt samarbeid med påvirkere går ut på at et kommunikasjonshus, i denne saken Nordic Screens, setter organisasjoner i kontakt med påvirkere. Da tegnes det en kontrakt med organisasjonen, her NMS, som ønsker påvirkeres påvirkningskraft overfor publikum.

– Vi har vært litt vågale og sprø med dette prosjektet. Påvirkerne vi samarbeider med gjennom Nordic Screens er ikke nødvendigvis kristne. Her samarbeider vi om utvelgelsen og lager en tydelig kontrakt om hva samarbeidet handler om, sier Neergård.

Budskapet når ut

– Det å dele opplevelsene på nettet bidrar til å nå ut til mange som ikke har noen kunnskaper om det som skjer ute i verden. Jeg merker at flere er åpne for å dele penger til prosjektet og saken, og at det treffer folk, sier Kristine Bremnes.

Stine Neergård fra NMS forteller at strategien slår bra an for NMS.

– Vi når ut på en helt annen måte enn det vi ellers gjør. Dette er et bra redskap for å involvere ungdommer.


Les mer om mer disse temaene:

Cathrine Northug

Cathrine Northug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion