Religion

– Det er ikke en måte vi ville gjort det på

ABORT: – Vi synes virkemidlene var voldsomme, sier lederen for Norsk forbund for utviklingshemmede. Også organisasjonen Menneskeverd er «spørrende» til Nærbø kirkes konfirmantundervisning om abort.

– Det er ikke en måte vi ville gjort det på, sier generalsekretær i organisasjonen Menneskeverd Morten Dahle Stærk.

Han stiller seg spørrende til virkemidlene som ble brukt i konfirmasjonsundervisning om abort i Nærbø kirke, hvor 14-åringer for to uker siden ble utfordret i abortspørsmålet. Undervisningen var så opprivende at menigheten i etterkant kalte inn konfirmantforeldrene til møte, ifølge Stavanger Aftenblad.

Stærk understreker at han kun kjenner til saken fra media og uttaler seg på grunnlag av det. Å be konfirmanter ta stilling til om de vil anbefalt abort av et foster med flere alvorlige diagnoser, for deretter å bli konfrontert med en person i rullestol med de samme diagnosene, mener han kan sette konfirmantene i en vanskelig situasjon.

Morten Dahle Stærk er generalsekretær i organisasjonen Menneskeverd.

Behandles med stor respekt

– I Menneskeverd er vi opptatt av å behandle spørsmålene med stor respekt, nettopp fordi det kan sitte folk i salen som har en diagnose, sier Stærk.

Han mener likevel ungdom på 14 år er modne nok til til å ta stilling til dilemma rundt abort.

– Jeg tenker de er modne nok til å snakke om vanskelige etiske spørsmål. Det skjer også på skolen. Man kan ikke skjerme ungdomsskoleelever fra vanskelige samtaler, men for oss er det viktig at refleksjon står i sentrum. Når vi underviser om abort ønsker vi å ungdom til å undre seg: «Når starter livet?» og «Når trer menneskeverdet inn?»

Ved personliggjøring

– Vi synes virkemidlene var voldsomme, sier generalsekretær i Norsk forbund for utviklingshemmede (NFU) Hedvig Ekberg.

Selv foreldre som elsker barna sine, som har en nedsatt funksjonsevne, er ikke soleklare på om de ville gått gjennom dette en gang til. Det er et vanskelig spørsmål.

—  Hedvig Ekberg, Norsk forbund for utviklingshemmede

Ekberg reagerer særlig på den unge alderen, og at ungdommene ble utfordret til å rekke opp hånden på spørsmål om de ville anbefalt abort ved ulike alvorlige diagnoser. I tillegg reagerer hun på bruken av en fysisk person.

– Når man bruker en person som har funksjonsnedsettelser som eksempel, ved å personifisere det på den måten, da blir det vanskelig å få til en videre diskusjon og refleksjon, sier hun.

?

En 14-åring er i stand til å reflektere over spørsmål om abort generelt, mener hun, men ikke rundt dilemma som er mer spesifikke.

– Jeg tror de kan ta stilling til et generelt spørsmål i forhold til ja eller nei til abort, sett i forhold til en kvinnes rett til å ta den beslutningen. Men ikke med tilleggsvurderingen om at det kan være særskilte kjennetegn ved barnet, sier Ekberg.

Et vrient grenseland

Hvordan skaper man refleksjoner blant unge på en god eller mindre konfronterende måte, tenker du?

– Det er vanskelig å reflektere over hvor grensene går, svarer Ekeberg i Norsk forbund for utviklingshemmede.

– Men det å ha en spesifikk person, er ikke greit. En mulig løsning vil være å reflektere rundt de ulike funksjonsnedsettelsene, ved å snakke om hva de kan innebære for en person, fortsetter hun.

Ekberg mener ungdommene bør inviteres til refleksjon rundt tematikken, heller enn å konfronteres med direkte spørsmål:

– Ønsker vi et samfunn hvor det er plass til noen, men ikke andre? Vi snakker mye om mennesker med spesielle behov, men hvem er det som bestemmer hva som er det? Hvor A4 skal befolkningen være?

Fallgruver og fordømmelse

Morten Dahle Stærk forteller at Menneskeverd i flere tiår har jobbet med undervisningsopplegg om abort, blant annet til konfirmanter.

– Vi justerer hele tiden på dette, nettopp fordi det er en vanskelig problemstilling. Av den grunn gir vi heller ikke undervisningsopplegget videre til andre, for vi ønsker å ha kontroll på hva som blir sagt når dette blir undervist. Her er det en del fallgruver man kan gå i.

Stærk mener det er viktig å formidle at de ønsker å peke på fremtiden, og ikke skape fordømmelse for det som eventuelt har skjedd i fortiden.

At undervisning om abort kan vekke reaksjoner er ikke rart, synes han.

– For det første har spørsmålet stor politisk betydning. Det er oppe på den politiske dagsorden på en annen måte enn for få år siden. Når det kommer til fosterdiagnostikk, er det trolig også flere som har egne erfaringer sin familie. Men selve kjerneverdien, at alle er like verdifulle, må jo være viktig for kirken å formidle.

– Selv foreldre mangler soleklare svar

NFU jobber ikke med noe form for undervisningopplegg. Ekeberg viser til hvordan tematikken kan være vanskelig, blant forbundets egne medlemmer.

– Selv foreldre som elsker barna sine, som har en nedsatt funksjonsevne, er ikke soleklare på om de ville gått gjennom dette en gang til. Det er et vanskelig spørsmål.

– Du skal ikke støte noen og vi vil ha rom for alle. Vi har lagt det meste av vårt fokus med å hjelpe de som lever med barn med funksjonsnedsettelser. Våre prinsipper er at alle har rett til liv, føyer hun til.

Les mer om mer disse temaene:

Cathrine Northug

Cathrine Northug

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion