Det summes på engelsk, portugisisk og norsk i hagen til Hald Internasjonale skole i Mandal. Lunsjen inntas ute og studentene nyter det deilige sørlandsværet i pausene fra undervisningen.
[ Kjetil Gilberg tok til orde for å inkludere homofile i Frikirken - da tok det av ]
Oppdaget skolen tilfeldig
Kenyanske Isaac Norman Muraura har nettopp avsluttet oppholdet sitt på karantenehotell og kom til skolen for noen dager siden.
– Å komme til Hald er for meg en drøm som har blitt virkelighet. Jeg føler meg så privilegert som får komme hit dette året. Jeg gleder meg til å være sammen med folk fra forskjellige land og få denne tverrkulturelle opplevelsen. Det tror jeg blir absolutt høydepunktet i dette året som ligger foran, sier Muraura.
Han skal være i arbeid med Laget, i perioden utenfor skolen, mens alle de norske studentene deltar på opphold i andre land.
Wongel Desta Demisse med norsketiopisk bakgrunn, kommer fra Sandnes. Hun oppdaget skolen ved en tilfeldighet på sosiale medier.
– Skolen dukket bokstavelig talt opp som et bønnesvar. Jeg er interessert i utviklingsarbeid og ønsker å jobbe for en bedre verden, så denne skolen ser perfekt ut, sier Demisse.
Hun er stor fan av det arbeidet som Strømmestiftelsen driver.
– De er opptatt av både lokal kultur og utviklingsarbeid, og med min bakgrunn er det noe jeg er interessert i, forteller hun entusiastisk.
Å komme til Hald, er for meg en drøm som har blitt virkelighet
— Isaac Norman Muraura
Protestanter i Skandinavia
På andre siden av lunsjbordet sitter Sidinei Scmidt fra Brasil. Han ble nylig ferdig med universitetsutdannelse som språklærer, og har lett etter et sted han kunne praktisere engelsk.
---
Hald internasjonale skole
- Hald internasjonale skole eies av Strømmestiftelsen, Laget og NMS som alle har tre forskjellige utvekslingsprogam
- Skolen tar imot studenter fra Norge og andre land og tilbyr studier i tverrkulturell forståelse og internasjonalt arbeid
- I løpet av skoleåret har de undervisning på Hald i Mandal og praksis i Norge og andre land
- Skolen var stengt i fjorårets skoleår men åpent i høst med 40 elever
---
– Jeg ser fram til å lære litt norsk, og ellers synes jeg det skal bli interessant å lære om Skandinavia, den protestantiske påvirkningen og de teologiske ideene dere har her, sier Sidinei Scmidt.
Han var ikke redd for å reise ut i verden med koronasmitte over alt.
– I Norge visste jeg at situasjonen var under kontroll. Mens vi har lidd mye under covid-19 i mitt hjemland, følte jeg at det var trygt å reise hit.
For rektor Agnar Aasland er denne høsten en stor lettelse. På grunn av pandemien var skolen stengt i hele fjor. Det gamle ærverdige skolebygget i Mandal har stått uten særlig aktivitet utad.
– Vi er glade for at vi overlevde og har beholdt staben. Det er en lettelse å starte etter ett år på bunn. Vi hadde permitteringer for våre ni ansatte den første måneden i fjor da vi stengte. Vi har vært heldige med at de har vært rause med statsstøtten til private fagskoler, slik at vi fikk beholde den, forklarer han.
I år har studenter fra Brasil, Kenya og Hong Kong kommet til skolen, etter opphold på karantenehotell. Studentene skal studere ved Hald internasjonale skole, og ha praksis rundt om i Norge, mens de norske studentene sendes til praksisperioder i andre land i sør.
[ Den katolske presten Haavar forlater klosteret – har funnet kjærligheten med Dina (34) ]
Mener det er trygt å reise
– Så vidt vi vet er våre deltakere de første som igjen er i gang med internasjonal reising støttet av Norec, sier Aasland.
Han har til sammen rundt 40 studenter på skolen dette skoleåret, mens han på et vanlig skoleår pleier å ha mellom 60 til 70 studenter.
– Dette skyldes ulike ting. Vi skulle hatt flere studenter fra Madagaskar, men de får ikke visum til Norge nå av praktiske årsaker knyttet til korona. For de norske studentene er det nok færre som tør å satse på et år i en helt annen del av verden i år, sier Aasland, som likevel mener det skal være trygt.
– Så lenge vi kan sende studenter som er fullvaksinerte, har gode forsikringsordninger og jobber med land som har åpnet, mener vi det er forsvarlig. Vi har ikke spikret alle reisemålene ennå og jobber med å finne gode alternativ. Madagaskar, som skulle være et av de viktigste praksislandene våre, er for eksempel stengt.
Alle de ansatte har vært i jobb hele skoleåret uten studenter.
– Vi har kommet tett på hvordan våre samarbeidspartnere har det, og det har vært hardt for de ansatte å se hvor sterkt mange land har blitt rammet. Å oppleve at tidligere studenter har blitt alvorlige syke eller mistet jobben har vært tungt, påpeker rektoren.