«En historisk kveld på mange måter» og «våre beste dager ligger foran oss». Slik beskriver Saddleback Church ordinasjonen av sine første kvinnelige pastorer i et Facebook-innlegg.
Det var The Christian Post som omtalte saken først.
[ Hallesby regnet med å bli skutt ]
De tre kvinnene det er snakk om heter Liz Puffer, Cynthia Petty og Katie Edwards. Samtlige av dem har frem til ordinasjonen hatt lederstillinger i sine respektive menigheter, blant annet innenfor familie- og studentarbeid. Det skriver Baptist News Global.
---
Saddleback Church og Southern Baptist Convention (SBC)
- Saddleback Church er den største kirka tilknyttet Southern Baptist Convention, med 14 menigheter i California og 4 i andre land. Den ble grunnlagt av pastorparet Rick og Kay Warren i 1979.
- Southern Baptist Convention er det nest største kirkesamfunnet i USA, etter den katolske kirke, med rundt 47.000 kirker og 15 millioner medlemmer.
- SBC er også verdens største baptistsamfunn.
Kilde: saddleback.com
---
– Går bort fra Skriften
Den historiske ordinasjonen har vekket oppsikt både i og utenfor menigheten. Flere har tatt til orde på sosiale medier for å kritisere menighetens avgjørelse.
Jason Allen, ved Midwestern Baptist Theological Seminary, tvitret at han ser på hendelsen som «en skuffende bortgang fra Skriftens klare lære». Han trekker fram at Første Timoteusbrev 3 og Titus 1 er bibelvers som lister opp krav til hvem som kan lede, ikke forslag.
This is a disappointing departure from the clear teaching of Scripture, the BF&M, & long-held SBC consensus & practice.
— Jason Keith Allen (@jasonkeithallen) May 9, 2021
I Tim 3 & Titus 1 list qualifications, not suggestions. Let’s hold fast to Scripture.
Saddleback Church ordains first female pastors - https://t.co/XoFU1xvBoY
Andre roser Saddleback Church for retningen de har valgt å gå i, som forfatteren Ashley Easter, som er kjent for å arbeide for kvinners tjeneste i kirka.
– Jeg er glad for Saddleback Church har ordinert tre av sine første kvinnelige pastorer. Men ikke glem at disse kvinnene har vært i kirka siden 90-tallet. Det er så lang tid det tar for en kirke å si: «Åh, disse kvinnene kan være pastorer.»
I’m glad Saddleback Church ordained 3 of their first women pastors.
— Ashley Easter (@ashleymeaster) May 8, 2021
But don’t forget these women have been with the church since the 90s. That’s how long it takes for a church to say “oh, these women are pastoral.”
Thats the hill women have to climb
p.s. still no women elders
– På tide
I Norge fikk baptistene sin første kvinnelige pastor på 70-tallet. Informasjonsleder i det norske baptistsamfunn, Roger Dahl, synes det er fint at Saddleback Church også åpner for det.
– Saddleback virker å være mer progressive enn Southern Baptist Convention på det området.
[ Mer overvåkning er kanskje et nødvendig onde i naive Norge ]
Southern Baptist Convention (SBC) forlot Baptist World Alliance i 2004, og har dermed ikke lenger formelle bånd til baptistsamfunnet i Norge. Én av grunnene til splittelsen i 2004 var synet på kvinner i lederstillinger.
– Jeg tror mange baptister i Norge vil synes det er på tide at Saddleback Church åpner for kvinnelige pastorer, sier Dahl.
Når en såpass profilert kirke som Saddleback velger å ordinere kvinner, kan det tyde på at det er noe som beveger seg innenfor disse kirkesamfunnene.
— Åse Miriam Smidsrød
Kan bety signaleffekt
Åse Miriam Smidsrød mener hendelsen i Saddleback i California kan ha en signaleffekt på andre lignende menigheter. Hun er høyskolelektor ved Høyskolen for Ledelse og Teologi (HLT) og har forsket på kvinnelig lederskap i blant annet pinsebevegelsen.
– Når en såpass profilert kirke som Saddleback velger å ordinere kvinner, kan det tyde på at det er noe som beveger seg innenfor disse kirkesamfunnene.
Hun trekker fram at USAs tidligere president Jimmy Carter forlot sørstatsbaptistene, nettopp på grunn av deres syn på likestilling for kvinner.
Samtidig stiller hun spørsmål ved om kvinnene egentlig kommer til fremtredende lederstillinger, siden ting tyder på at de fremdeles kommer til å ha ansvar for mindre grupper i menighetene.
– Dersom de fremdeles kommer til å være underlagt mannlige autoriteter, er jeg ikke sikker på om det gjør så mye for kvinnelig lederskap likevel, sier Smidsrød.
[ Når makten trues ]