Religion

Yrkeselever får ikke religionsundervisning

Elever kan fullføre videregående uten å lære om religioner. Det bekymrer lærere.

Norge får et stadig større religiøst mangfold. Likevel får ingen elever som går yrkesfag og deretter påbygging, undervisning i faget religion og etikk. Dermed kan man få studiekompetanse fra videregående uten undervisning i religion.

LES OGSÅ: Lektorer frykter religionskonflikter i skolen

– Jeg synes det er veldig betenkelig at man ikke trenger religionsfag for å få studiekompetanse, særlig med tanke på det flerkulturelle samfunnet vi har i dag, sier Arne Reidar Hæåk, religionslærer ved Jåttå videregående skole i Stavanger.

LES OGSÅ: KrF: Gjør RLE obligatorisk for lærerne

Hvis man velger yrkesfag på videregående består det normalt av to år med skole og to år i en bedrift. Noen kan også velge å ta ett år med påbyggingsfag for å oppnå studiekompetanse. Alle som har studiekompetanse kan søke seg til høyere utdanning. Eksempler på yrkesfaglig utdanningsfag er helse og oppvekst, medier og kommunikasjon, service og samferdsel og elektrofag.

LES OGSÅ: Lærerstudenter dropper RLE-faget

Vårt Land skrev i mars om flere lektorer som er bekymret for manglende kunnskaper om religion, livssyn og etikk (RLE) i fremtidens skole. Fra 2010 var ikke lenger RLE en obligatorisk del av lærerutdanningen.

LES MER OG DISKUTÈR: «Det er meir enn trist at ikkje den offentlege skulen tek framtida på alvor. Vi treng ein god og framtidsretta offentleg skule. Skal det bli realitet, treng vi få tilbake fagleg kompetanse på eit så viktig felt som religion, livssyn og etikk» skriver Karl Johan Hallaråker på verdidebatt.no.

Er bekymret. – Mange av elevene på yrkesfag går senere gå ut i jobber som sykepleiere, førskolelærere og lærere. Dette er yrker hvor man absolutt behøver den kunnskapen religionsfaget gir, sier Hæåk og fortsetter:

– I disse yrkene møter man ofte problemstillinger som dreier seg om religion, etikk og livssyn. Da er det betenkelig at de ikke har hatt religionsundervisning siden de sluttet på grunnskolen.

– Er du bekymret?

– Ja, absolutt. Jeg ser at kunnskapsnivået hos elever som ikke har religion og etikkfaget dessverre er dårlig på dette området. Hvert år er det mange elever som tar påbygg, så vi snakker ikke om en liten gruppe, sier Hæåk som har over tjue års erfaring med å undervise i religion.

Ønsker ny vurdering. Også Religionslærerforeningen i Norge er bekymret for utviklingen. De vil at religion og etikk skal bli en del av påbyggingsfaget til generell studiekompetanse.

– Vi mener myndighetene bør vurdere dette på nytt. Nå er det tross alt en gruppe elever som begynner på høyskoler og universiteter uten samme bakgrunn som de andre, sier Kari G. Håkonsen Repstad, styreleder i Religionslærerforeningen

– Hvorfor er akkurat religionsfaget så viktig?

– Religion og etikk i videregående skole er ikke et snevert fag. Kunnskap om religion, etikk og filosofi er viktig i et flerkulturelt samfunn.

Svar fra Halvorsen. Det har ikke lyktes for Vårt Land å få kommentar fra noen i politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet om saken. Men for snart to år siden kontaktet Religionslærerforeningen kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) med ønske om at religion og etikk blir en del av påbyggingsfaget på videregående skole. Da svarte ministeren dette:

– Jeg er enig i at religion og etikk er et viktig fag i et samfunn der mennesker fra ulike kulturer og religioner skal fungere i et fellesskap. Men norske elever får, sammenlignet med elever i andre land, relativt mange timer opplæring i religion, livssyn og etikk de ti første årene av skolen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion