Religion

– Konservative kristne er ikke ofre, men en solid maktgruppering

Trond Bakkevig advarer mot at Bjørn Stærks innlegg brukes til å offergjøre konservative kristne.

Den tidligere høyrebloggeren Bjørn Stærk har i jula fått stor oppmerksomhet for sitt innlegg i Aftenposten, «Den skjulte minoriteten – konservative kristne i Norge.».

Her forteller Stærk om det konservative miljøet som familien hans deltar i og sitt eget oppgjør med dette. Han kaller kristne for en religiøs minoritet i Norge, og kaller de konservative for «minoriteten i minoriteten».

«Jeg tror konservative kristne har noe å lære oss andre, om det å leve omgitt av mennesker som har andre verdier enn oss selv», skriver Stærk. Han hevder de har lært seg til ikke å presse sine verdier på andre, men håper at de vil komme til å utgjøre en skanse mot det han kaller «sekulære verdiveivalsen».

En av Norges mest profilerte kirkeledere, Trond Bakkevig har lest Stærks innlegg.

– Maktgruppering. – Kan dette innlegget tolkes som en offergjøring av de konservative kristne?

– Det kan det tolkes som. Og det mener jeg vil være helt feil. For nettopp de som Stærk omtaler er i kirkelig sammenheng alt annet enn ofre. Konservative kristne er ingen minoritet i minoriteten, men en solid maktgruppering i den norske kirke, sier Bakkevig som er prost i Vestre Aker, og har ledet en rekke utvalg som har utredet stat/kirke-spørsmålet.

En av dem som Stærk omtaler ved navn er Stærks egen svoger, pr-rådgiveren og styremedlem i tankesmien Skaperkraft, Morten Dahle Stærk. Dahle Stærk har engasjert seg i debatten rundt den nye ekteskapsloven, et hovedtema i forbindelse med forrige kirkevalg. Bakkevig minner om at den listen som Dahle Stærk lobbet for, morfarbarn-lista, fikk flertall på Kirkemøtet.

LES OGSÅ: Flertall av kirkevalgte mot homoliturgi

Spår kamp om kirkemakt. – De er ikke på noen måte en minoritet, og jeg mener de skal være meget forsiktige med å bruke Stærks innlegg til inntekt for sin sak, sier Bakkevig.

Stærk selv har de siste dagene skrevet på Facebook at han "ikke har noen mening om hvilken teologisk retning som er mer eller mindre riktig".

For Bakkevig er dette spørsmålet er alt annet enn irrelevant. Det finnes ikke alltid noen avgjort «kristen» posisjon som motsats til en avgjort «sekulær».

– Og kampen om kirkemakten, den kommer til å foregå i mange år fremover, spår Bakkevig.

– Verdifullt. Men han berømmer samtidig Stærk for å ha skrevet et innlegg som berører et kjerneproblem i det norske storsamfunnet: Hvordan borgerne skal leve sammen, og enes om felles spilleregler — på tross av at de egentlig begrunner spillereglene svært forskjellig.

– Vi kan tenke på samfunnet som et felles torv hvor vi alle møtes og skal gjøre torvet til et godt beboelig sted. I dag kommer vi til dette torget med forskjellige verdimessige forutsetninger og begrunnelser for verdier. De kan være religiøse som sekulære, men vi må likevel forholde oss til hverandre. Dette viser Stærk frem i innlegget sitt, og dette mener jeg er det aller viktigste ved dette innlegget, sier Bakkevig.

LES STÆRKS INNLEGG (Ap.no): aftenposten.no

Hylles fra mange leire. Bakkevig sier det er mange måter å lese innlegget på:

– Stærk gir en «innenfraberetning». Han forteller om et oppbrudd med det konservative miljøet, men samtidig forholder han seg godt og kjærlig til de menneskene han har omgåtts der. Han forteller hva som driver tenkningen deres, og dette har alle godt av å høre. Jeg leser innlegget også som et oppgjør med intolerante holdninger mot dem som står en nær. For det er vanskelig å forholde seg til dem som man selv har tatt et oppgjør med, og som man føler er truende for sin egen holdning. Da er det lettere å forholde seg til en minoritet som står fjernt fra en selv og krever bare kjærlig omsorg.

– Stærk hylles fra flere svært forskjellig leire. Hva tror du er grunnen til dette?

– Jeg tror jeg det handler om at religion og livssyn rører oss på et mye dypere plan enn de fleste er villige til å erkjenne. Når det gjelder den generelle, sekulære reaksjonen, der mange ofte er ureflekterte i forhold til egne verdivalg, har Stærk tatt tak i et tabutema og med dette klart å pirke borti noe. Når det gjelder en del liberale kristne vil mange vektlegge oppgjøret han tar med et miljø hvor de selv er blitt trakassert. Og dem som er blitt trakassert selv har nok gjerne vanskelig for å lese dette som et innlegg om hvordan samfunnet bør ordnes, sier Bakkevig.

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Religion