Kultur

Snille av å spille dataspill

Ny forskning viser at dataspillere som Dag Isak Stein og Tor Pharo kan bli mer moralske av å bruk tid framfor skjermen.

Mens flere tidligere studier har vist sammenhenger mellom dataspill-vold og aggresjon i virkeligheten, viser en fersk, amerikansk studie at dataspill kan forebygge vold.

– Istedenfor at voldelige dataspill fører til umoral, tyder våre funn på at man blir mer moralsk, sier Matthew Grizzard ved Universitetet i Buffalo, en av hovedforforfatterne bak rapporten, ifølge forskning.no.

Forskerne har studert hvorvidt skyldfølelse av å gjøre grusomme handlinger i dataspill overføres til det virkelige liv. De konkluderer med at skyldfølelsen kan gjøre en mer moralsensitive (se faktaboks).

LES OGSÅ: Enorm vekst av nettbrett og mobil blant barn

Må tenke. I en spillbutikk i Oslo er 15-åringene Dag Isak Stein og Tor Pharo innom for å titte i hyllene. De to Oslo-ungdommene bruker mye tid med spillkonsollen foran skjermen.

– Det er vanskelig å forklare, men jeg har opplevd å bli mer bevisst i enkeltsituasjoner. Dataspillene gjør at man må tenke, man må finne ut av hvordan man skal gjøre ting, forteller Stein.

Etisk trening. Kristine Jørgensen, som forsker på dataspill ved Universitetet i Bergen, overraskes ikke over funnene fra den amerikanske studien.

– Flere tidligere studier har vist at dataspill kan lære en å reflektere rundt etiske valg på en ny måte. Man blir kanskje ikke et bedre menneske, men man kan få trening i å ta etiske valg og i å reflektere over etiske problemstillinger, forklarer hun.

LES OGSÅ: Zombier skal lære elever rett og galt

Spillutviklerens ansvar. Samtidig peker spillforskeren på at flere studier har kommet til motsatt konklusjon; at dataspill fremmer adferd som typisk oppfattes som umoralsk, som for eksempel vold.

Spriket i forskningsresultatene viser betydningen av kulturelle variasjoner i tolkningen av rollefigurene, mener Jørgensen. Det gjør utformingen av dataspillene viktig:

– På samme måte som en forfatter eller filmskaper, kan en spillutvikler også ha et ønske å fremme et visst budskap. For eksempel kan de bevisst velge å utfordre spilleren moralsk, forteller hun.

I slike tilfeller kan spillutvikleren legge inn bestemte valg, for å utfordre spillerne og la de reflektere rundt dem, forklarer spillforskeren. Disse valgene kan gis ulik tolkning i ulike kulturer.

– Gir det spillutviklerne et spesielt ansvar?

– Ja, men samtidig står de i et dilemma: På samme måte som i andre medier har man på den ene siden et visst ansvar, men på den andre siden har de også rett på en kunstnerisk frihet.

LES OGSÅ: Skyter på data, ikke på gata

Hjernestimuli. 15-åringene Tor Pharo og Dag Isak Stein spiller mye spill der vold inngår i pakken.

– Det går i skytespill, såklart. Jeg spiller mye First Person Shooter, der man løper rundt og skyter folk man konkurrer mot, forteller Stein.

Kameraten foretrekker spillet MultiPlayer Online Battle Arena, der man spiller fem mot fem spillere mot hverandre.

LES OGSÅ: Voldsspill bra for evnen til å lære

Lærer mye. Begge guttene mener de lærer mye av å spille dataspill, men tror folks reaksjoner på å spille dataspill mest av alt avhenger av personlighet og alder.

Ut fra Steins erfaringer framstår resultatene fra den amerikanske studien ganske logiske:

– Noen sliter med problemer i den virkelige verden. Spill stimulerer hjernen, som kan gjøre en roligere, mener Stein.

LES OGSÅ: Åtte av ti barn spiller dataspill hver uke

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur