Kultur

Satser på ny gospelvekkelse

Oslo Gospelkor fikk svensk hjelp for å få frem den gamle, svarte gospel­feelingen.

Torsdag kommer gospelkorets nye plate I Go To The Rock, med sanger hentet fra salmeboka, skolesangboka og afroamerikanske menigheter i USA: «I Go To The Rock», «Glad To Be In The Service», «Some­times I Feel Like A Motherless Child» og «Precious Lord Take My Hand».

– Sangene er skrevet direkte inn i en tid med undertrykkelse­ og diskriminering av de fargede, med et krystallklart kristent budskap. Oslo Gospelkor har alltid vært tydelige på det evangeliske innholdet, men nå kan det virke som både gospelmusikken og troen har vanskelige kår her i landet, sier dirigent Tore Aas.

– Det er flott hvis denne platen kan blåse nytt liv i gospelinteressen, men også i kristen kormusikk, i Norge og Sverige. Mitt inntrykk er at det er blitt færre kor, at det skrives mindre kormusikk enn før, og at slik musikk ikke lenger har en like naturlig plass i gudstjenesten, hevder den svenske soulartisten Samuel Ljungblahd, som bidrar på platen.

LES OGSÅ: Tore Aas får årets Petter Dass-pris

Gospel som livsstil

Tore Aas tror en gjenreisning av kor- og gospelinteressen stikker dypere enn en musikalsk oppvåkning.

– Det må komme en ny åndelig vekkelse i Skandinavia. Det kan virke som det er blitt færre kristne de siste årene, og det vil gå ut over utbredelsen av musikk som berører folk åndelig. Gospel er en livsstil, sier Aas.

Ljungblahd er enig.

– Gospel blir i stadig større grad sett på som en musikksjanger, uten den iboende forkynnerkraften som er i sangene, sier den svenske artisten.

Bra søknad

Oslo Gospelkor-dirigenten hørte Samuel Ljungblahd første gang på en konsert for flere år siden, og ble imponert. Sangeren fra Umeå hørtes ut som han kom rett ut fra en svart baptismenighet i Statene.

LES OGSÅ: Utskjelt for ny salme

– Da vi planla den nye plata, sendte jeg ham «Glad To Be In The Service» fra 1930-tallet. Jeg håpet det kunne trigge ham til å låne oss stemmen sin.

– Sangen var midt i blinken. Jeg har lyttet masse på svart gospel fra den tiden, sammen med litt nyere soul med James Brown og Otis Redding. For meg er gospel tvillingbroren til soul, så Tore kunne ikke kommet med en bedre søknad, smiler svensken.

Naturlig utvikling

På 1990-tallet var Oslo Gospelkor den mestselgende norske plate­artisten uansett sjanger. Innimellom helte enkelte musikkjournalister malurt i begeret ved å kalle sangene deres hvitvasket og polert gospel, fjernt fra den genuine og rotekte varianten.

– Er denne rootsplata et svar på kritikken?

– Nei, jeg har aldri opplevd at det er noen motsetning mellom den måten vi tolker gospel på, og slik tradisjonelle amerikanske utøvere gjør det. Som all annen musikk, har det også skjedd en utvikling innen gospel, sier Aas.

Grensesprengende

Den eneste sangen av nyere dato på platen, er «The Blood» av Andrae Crouch. Det var den første sangen gospelfornyeren Crouch skrev. Evie Törnquist, en ­annen gjesteartist på den nye plata, er solist.

– Jeg kan i stor grad takke Evie og Andrae Crouch for at jeg ble inspirert til å satse på gospel og kristen musikk, sier Aas.

Foruten Samuel Ljungblahd og Evie, deltar også amerikaneren Calwin Bridges, tyskeren David Thomas, og hollenderen Pearl på plata.

– De viser at gospelmusikken er grensesprengende, både budskapsmessig og geografisk, sier Ljungblahd.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur