Det kristne metallbandet Extol kommer i kveld rett inn i romjulsstemningen i de tusen norske hjem. Om musikken ikke har mye til felles med det som synges i kirker og rundt juletreet, har tekstene helt siden bandet startet i 1993 tatt utgangspunkt i underet i stallen i Betlehem – innenfor en musikksjanger som fremdeles er dominert av ateister og anti-religiøse utøvere.
– Filmen legger ikke skjul på vårt kristne fundament, og hvilke utfordringer vi har hatt både i forhold til kristne miljøer og metallmiljøer. At amerikaneren Jairus Pascale kom på banen med 150.000 dollar, like etter avslaget fra Norsk Filminstitutt, var helt utrolig, sier Peter Espevoll som ved siden av Extol har brukt de siste tre årene på band-dokumentaren sammen med regissør Åsmund Janøy i Prophet Production.
LES OGSÅ: Heavy uten horn
Dedikerte fans
Redningsmannen Jairus Pascale er en kristen investor og filmprodusent i USA som har fulgt og digget Extol i mange år. Også andre Extol-fans over hele verden ga i løpet av en måneds tid tilsammen 150.000 kroner til filmprosjektet, gjennom bandets «crowdfunding». Det siste er et tilbud til fansen om investering i et prosjekt, mot diverse gjenytelser som signerte «merchandise» (CD-er, DVD-er, plakater, T-skjorter og lignende) fra bandet.
– At vi hadde så mange dedikerte fans, var en stor positiv overraskelse. Med årene har vi også fått stadig flere tilhengere utenfor de kristne miljøene, sier 35-åringen Espevoll.
Forholdsregler
Filmen er basert på eldre arkivopptak og gjenreisningen av bandet fra 2012 og fram til fjorårets album, etter at de måtte legge ned virksomheten i 2007. Grunnen var i stor grad at Peter Espevoll hadde utviklet en alvorlig tinnitus (øresus), som også gjorde sitt til at han fikk angst og depresjon.
– Det er godt å være tilbake. Nå tar både jeg og de andre medlemmene våre lyd-forholdsregler, blant annet med de beste ear-in-monitor-ørepluggene som finnes.
Ros fra Arnfinn Haram
Blant de som uttaler seg om bandet i kveldens sending er Bob Beamon, en amerikansk pastor og foregangsmann for kristen metallmusikk.
Hans-Erik Husby (Hank von Helvete) hevder i sendingen at Extol i senere år har vært blant metallbransjens mest opprørske. Mens svartmetallerne Satyricon drikker vin og koseprater i TV2s «God morgen, Norge», forkynner Extol et «hardcore» budskap, uttaler eks-Turboneger-vokalisten.
Mest overraskende er det kanskje at den avdøde dominikanerbroren og spaltisten i Klassekampen, Arnfinn Haram, snakker om hvordan Extols metallmusikk naturlig inkorporeres i det metafysiske, og at bandet - i hans øyne – er atskillig mer utfordrende enn moderne lovsang.
– Det er solide klapp på skuldren. Dessverre var det også noen innenfor de mest ytterliggående metall- og kristenmiljøene, som ikke ville uttale seg - selv om de tidligere har vært temmelig høylydte i sin kritikk av oss, sier Peter Espevoll.
Holdningsendring
De første årene med Extol husker han at enkelte lokale menigheter holdt bønnemøter om at de måtte legge ned virksomheten. De oppfordret også til brenning av platene deres. Hvem bombetruslene de ble utsatt for kom fra, vet han fremdeles ikke. Motstanden har siden gradvis avtatt.
– I verdslige metallkretser i Europa skjedde det en holdningsendring da vi i 2003 signerte med Century Media, som er et stort og anerkjent metall-plateselskap. Vi turnerte med Mastodon fra USA og Opeth fra Sverige, som ikke akkurat er kjent for å dele kristentroen vår, men vi fungerte bra sammen. Metallblader som tidligere digget musikken vår helt til de oppdaget det kristne budskapet, har også blitt mer vidsynte, sier Espevoll.
– Har dere noen gang vurdert å tone ned budskapet for å nå enda lenger ut?
– Nei, aldri. Vi elsker musikken vår, men å forkynne det vi tror på er like viktig. Det vil det alltid være, sier Peter Espevoll som for tiden jobber mest med filmatiseringen av Eivind Skeies bok Sommerlandet.