Kultur

Lærer samspill av dataspill

Dataspill som Minecraft inntar norske klasserom. I tillegg skapes det nye læringsspill. En felles trend er at elevene må samarbeide for å oppnå mål.

– Vi opplever at det er en økende bruk av kommersielle dataspill, som Minecraft, i norsk skole. I tillegg kommer det stadig nye læringsspill på banen, sier seniorrådgiver Vibeke Guttormsgaard ved Senter for IKT i utdanningen.

Hun ser en økende tendens til at dataspillene stiller krav til samarbeid og sosiale ferdigheter.

– Spillene har et stort potensial i å stimulere til samarbeidsprosjekter. De kan øke bevisst­heten rundt det å jobbe målrettet i et digitalt univers, slik vi ellers i verden må takle sosiale relasjoner og komme frem til problemløsninger sammen med andre mennesker. For mange elever vil en digital plattform være en kjent arena for problemløsning, og de får takle problemene på hjemmebane. Mange spill baserer seg på en sterk evne til sosial omgang for å lykkes, forteller hun.

LES OGSÅ: Foreldre vet lite om sex og vold i dataspill

Undervisningsbruk

De kommersielle dataspillene utvikles også mot bruk i skolen. Både Mine­craft og SimCity er blitt lansert i egne versjoner rettet mot undervisningsbruk, der læreren også gis tilgang til det digitale læringsrommet.

– Uansett læringsverktøy må vi huske at læreren er fagpersonen og alltid må være den viktigste parten i undervisningen, uavhengig av hvilken plattform den foregår på, sier Guttormsgaard.

Hun viser til forskning som tyder på at bruk av dataspill i undervisningen øker engasjementet og motivasjonen hos elevene.

‘Endrer rollene’

– Mange lær­ere melder at bruk av slike spill endrer rollene i klasserommet, på en positiv måte. Nye elever kommer på banen gjennom en arena der de føler seg hjemme, de får et nytt forum der de har lavere terskel for å komme på banen, forteller hun.

Noen lærere bruker også digitale metoder for litterær analyse.

– Det viser seg å skape en ny tilnærming til tekstene, der lær­eren før har sittet med en egen, tradisjonell tolkningsfasit. Nå får elevene lettere støtte og mot til å melde sine egne tolkninger – og føler at de har like mye rett som læreren, men hun.

LES OGSÅ: Snille av å spille dataspill

Steinar Aas er tidligere lærer og har utviklet det nye læringsspillet ENKI som flere barne­skoler har tatt i bruk i høst. Dette spillet legger også opp til lærer­ens tilstedeværelse, og er et rent læringsverktøy i fagene matematikk, naturfag og eng­elsk. Spillet er utviklet i tråd med læreplanen.

‘Positive verdier’

– I spillet­ er det et eget chat-rom der lærer­en har full tilgang. Spillet er for­ankret i positive verdier, med mye humor. Elevene kommer til et univers der innbyggerne trenger hjelp, og de må i fellesskap ta vare på nærmiljøet sitt. Her kan barna snakke med hverandre i et trygt miljø, og læreren kan delta, forteller Aas.

Han understreker at spillet dreier seg om mer enn fag.

– Elevene må forholde seg til miljø og fornybar energi – for at samfunnet skal kunne fungere. Og de må pleie sosiale relasjoner og ta hensyn til menneskene rundt seg for å komme videre, forteller han.

Forsker Anders Kluge ved ­Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo ser også tendensen til at dataspill i skolen vektlegger samarbeid kontra konkurranse.

LES OGSÅ: Enorm vekst av nettbrett og mobil blant barn

‘Overdrevet’

– Mange har trodd at man kan lure lærdom inn i elevene ved hjelp av morsomme spill. Så enkelt er det ikke, mange av spillene mangler de sentrale elementene du må ha for å knekke de viktige kodene i for eksempel matematikk. Optimismen rundt data­spill som ­læringsverktøy har vært overdrevet, bevisbyrden ligger fortsatt hos selve spillene – de må vise at de virker som effektive læringsverktøy. Ofte blir de hauset opp som en snarvei til læring, uten å ha de kvalitetene som trengs. Det er også et åpent spørsmål om en slik snarvei finnes, sier Kluge.

– Man trodde også at teknologien i seg selv ville føre til at nye elevgrupper ville hevde seg i skolen, men de forskjellene som er mellom elevene ser ut til å reproduseres, også med bruk av ny teknologi, mener Kluge.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur