Virkelighetsfjernsyn
Metoo, atomkatastrofer og utagerende finansmenn: Hvorfor er så mange av årets beste fjernsynshistorier basert på ekte personer og hendelser?
Serier som utforsker friksjonen mellom kriminalitet og familieliv har vært blant dette årtusenets mest signifikante kulturuttrykk. Nyansert skildrede forbrytere og deres moralske kvaler er hovedessensen i banebrytende massefenomener som Sopranos, The Wire og Breaking Bad, alle med velvoksne menn i hovedrollene.
Det ondes problem
I Sopranos brettet hovedpersonen, både familiemann og makt- og pengehungrig mafiaboss ut om umuligheten av å forene sine to verdener til en psykiater. Samtidig handlet serien om et USA i endring, om en gyllen vekstperiode som viker plass for nedgangstider og polarisering. Det samfunnsbeskrivende blikket er også sterkt til stede i The Wire, om narkotikahandlere i Baltimore. Mens Breaking Badlar oss møte en middelklassemann og fysikklærer som blir amfetaminprodusent – etter hvert helt på toppen av næringskjeden – for å forsørge familien, i fall han skulle dø av sin alvorlige kreftdiagnose.
Bestill abonnement her
KJØP