Vil vinne bispevalg med Facebook
For første gang bruker en bispekandidat sosiale medier offensivt for å profilere seg i valgkampen. Mange tusen har vært innom facebook-siden til «Torstein Lalim, bispekandidat i Stavanger», sett filmene hans og respondert med «likes».
Stavanger domkirke er katedralen der den nye biskopen skal gjøre tjeneste. Torstein Lalim tar nye virkemidler i bruk i engasjementet for å bli biskop Erling Pettersens etterfølger.
Wikimedia Commons
Etter aktiv valgkamp på sosiale medier ble Henrik Stubkjær biskop i Folkekirken i Danmark og Martin Enstad leder i Presteforeningen. Inspirert av deres suksess har en norsk bispenominert for første gang laget en facebook-side, produsert videosnutter og annet materiale for å profilere seg i valgkampen.
– Jeg vet at jeg tar en sjanse. Det har ikke manglet på advarsler om å passe meg for Janteloven, og gode råd om at dette kan virke mot sin hensikt. Men jeg har valgt å ta i bruk vår tids nye virkemidler, sosiale medier. Det hadde ikke skadet om flere bispekandidater hadde våget å presentere seg selv på denne måten, sier Lalim.
Prosten på Romerike, som gjerne vil bli biskop i byen og fylket der han bodde som barn og ungdom, informerte tidlig de fire andre nominerte om sitt engasjement på internett. Ingen av de fire konkurrentene, Ivar Braut, Helge S. Gaard, Bård Mæland og Sigrid Sigmundstad, har innvendinger mot det Lalim har gjort.