– Vi ønsker å hjelpe folk
NAV: Camilla Øverbye jobber på Nav Holmlia. Hun har daglig kontakt med folk som mottar sosialhjelp, og som sliter økonomisk. Der har hun måttet si nei til folk på gråten, det er ikke lett når det Øverbye vil er å hjelpe.
VANSKELIG: Noen ganger føler Camilla Øverbye seg maktesløs. Hun vil bare hjelpe, men noen ganger går det ikke: Det kommer folk som mangler alt. Å da si ‘beklager vi har ikke noe til deg’. Den er vanskelig.
Erlend Berge
Denne saken inngår i en serie der Vårt Land har møtt tre mennesker som daglig møter folk som oppsøker hjelp. Les de andre sakene her: Krisearbeiderne om kriseåret: – Vi vil helst hjelpe alle
I snart elleve år har Camilla Øverbye jobbet i Nav, med kun et lite avbrekk i barnevernet. Nå er hun veileder i sosialtjenesten ved Nav på Holmlia i bydel Søndre Nordstrand i Oslo.
Der møter hun, og følger opp folk som mottar økonomisk sosialhjelp. I likhet med Irene Mathisen har hun merket en endring i år. Spesielt når det kommer til folk som mangler et sted å bo.
Bestill abonnement her
KJØP