– Vi vil helst hjelpe alle

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

– Vi føler på kroppen at det har skjedd en endring i samfunnet. Mange av de som står i matkøer eller som melder seg på aktiviteter nå er nye, sier Pernille Lemming.

Hun er frivillig i Røde Kors og er ikke i tvil på at flere nå oppsøker hjelp fra dem.

Det samme inntrykket har Irene Mathisen i Frelsesarmeen og Camilla Øverbye i Nav.

Prisene har steget med 6.4 prosent siden juni i fjor, viste tall fra SSB tidligere i juli. Hele 18 prosent sliter økonomisk som resultat av prisveksten, viste en rapport fra Sifo i juni.

Disse personene møter Pernille Lemming, Irene Mathisen og Camilla Øverbye daglig. De står i frontlinja i krisetida.

Hvordan er det å daglig høre historier fra folk som har det tøft?

Blir det for mange møter? Kan man bli nummen av alt sammen?

Hva skjer når hjelperen blir sliten?

Tre historier

Vårt Land har pratet med Mathisen, Lemming og Øverbye, og spurt dem hvordan de har hatt det det siste året.

Irene Mathisen er leder for slumstasjonen i Oslo, der har køene vokst det siste året. Hun har opplevd dette året som en følelsesmessig berg-og-dalbane. Les hennes historie her:

Pernille Lemming er frivillig, og må daglig minne seg selv på at det hun gjør er nok. Helst vil hun hjelpe alle, men det går rett og slett ikke nå. Les hennes historie her:

Camilla Øverbye jobber på Nav Holmlia. Hun har daglig kontakt med folk som mottar sosialhjelp, og som sliter økonomisk. Der har hun måttet si nei til folk på gråten, det er ikke lett når det Øverbye vil er å hjelpe. Les hennes historie her:

Alle sakene kan også leses samlet i papiravisen fra tirsdag.