Staten bruker 75 millioner på PR-byråer

Stadig flere statlige etater føler et behov for medietrening og ekstra hjelp til mediehåndtering ved større kriser. I fjor brukte statlige etater 75 millioner kroner på å hyre inn hjelp fra PR-byråer.

Publisert Sist oppdatert

Det er Aftenposten som har samlet inn tall fra 75 statlige virksomheter – departementer, direktorater, tilsyn og andre etater. Tallene viser at etatene brukte til sammen over 75 millioner på slike tjenester i fjor. Da er statlige aksjeselskap ikke tatt med.

Pengebruken varierer fra noen hundre tusen kroner til flere millioner. Storforbrukerne er Helsedirektoratet, fulgt av Norad, Kirkerådet og Statnett.

Det er byråer som Geelmuyden Kiese, Burson-Marsteller og Gambit HK som er mest brukt, mens mye omtalte First House benyttes i mer beskjeden grad.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP