– Reddes ikke av donasjoner
Lederen for Initiativ for etisk handel tror ikke bedrifter får godt rykte av å donere penger til gode formål alene.
Det er ikke nok å strø om seg med gaver, mener etikk- og samfunnansvarorganisasjoner, i forbindelse med at Ikea har donert 41 millioner til bekjempelse av ebola. Her feirer ansatte åpningen av et nytt Ikea-varehus i Brooklyn i New York i sommer.
NTB scanpix
– Jeg tror ikke bistand har den store effekten på selskapers omdømme alene. Det er hva de selv gjør som er viktig for alle også for kundene, sier Per Bondevik, leder for Initiativ for etisk handel.
Ikea gav mandag 41 millioner kroner til bekjempelse av Ebola. BI-forsker mener norske bedrifter stadig vil legge mer vekt på å vise frem at de gir gaver. Bondevik er uenig. Han tror ikke omdømme reddes av gaver, men av at bedrifter er opptatt av produksjonsforhold i leverandørkjeden og at det de kjøper inn er laget på en god måte.
LES OGSÅ: – Ebola-gave er god reklame
Bestill abonnement her
KJØP