Nyheter

– Ebola-gave er god reklame

... men Ikea hevder donasjonen på 41 millioner kroner ikke har noe med bygge selskapets omdømme å gjøre.

Ikea annonserte mandag morgen at de gir 41 millioner til Leger uten grensers arbeid mot ebola i Vest-Afrika.

En bevisst og nødvendig markedsstrategi, mener Peggy Simcic Brønn, professor i kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

– Firmaer som Ikea må donere penger til gode formål. Det hadde vært et større problem om de ikke gjorde det, for vi forbrukere forventer det, sier Brønn.

Hun forsker på markedsføring som appellerer til folks verdier og følelser. Hun mener kombinasjonen av veldedighet og markedsføring blir stadig viktigere i Norge. Et forskningsprosjekt, som ble publisert i januar, viser at norske bedrifter stadig bruker markering av donasjoner og samfunnsansvar mer bevisst. Brønn mener dette henger sammen med en større samfunnsutvikling.

– Vi, som kunder, blir stadig mer opptatt av hvilke verdier bedriftene har. Produktenes kvalitet blir nedprioritert.

Viktig å være først

Over 6000 mennesker i Vest-Afrika er blitt smittet av viruset, nær 3.000 er døde, ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon. Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, synes det er positivt at Ikea gir penger til den alvorlige ebola-krisen, men sier det selvfølgelig også har markedsfordeler.

– Kommersielle bedrifter gir stadig mer til helseformål, som her, eller til idrett og kultur. Det gir klare markedseffekter, sier Blindheim.

At Ikea er tidlig ute og har oppfordret andre bedrifter til å gjøre det samme, mener han er en klar fordel.

– For markedsverdien er det viktig å være først, og det er viktig å gi mest, sier Blindheim.

LES OGSÅ: Ikea ga 331 mill. til flyktningleir

Kan donere i stillhet

Blindheim vil ikke anslå markedsverdien donasjonen har for Ikea. Han sier formålet til styret kan være godt, men han ser også tydelige tegn på bevisst markedsføring.

– Det er mulig å donere penger også uten å si noe om det. Så det er tydelig at markedsavdelingen i Ikea har funnet ut at dette er en god ide og spredt nyheten til mediene, sier Blindheim.

Sebastian Stein, feltarbeider i Leger uten grenser, synes ikke det er noen grunn til å være kritisk til Ikeas donasjon.

– Det står ikke vi støtter Leger uten grenser, kjøp bokhylle! Jeg tror IKEA bare har gode hensikter med sin donasjon, sier Stein.

Vanlig å være beskjeden

Bedriftsdonasjoner utgjør 5 prosent, 385 millioner kroner, av Leger uten grensers midler internasjonalt hvert år. Mange norske bedrifter er blant bidragsyterne, men det er uvanlig å gå ut med dette i pressen.

– De fleste norske bedrifter som donerer penger til oss er beskjedene om det i offentligheten. Det er vi glad for. Det betyr at de er med opptatt av saken enn av seg selv, sier Stein.

Han understreker videre at dette ikke er noen kritikk av IKEAs fremgangsmåte, og sier denne typen donasjoner likevel er viktige for deres arbeid.

– Vi synes det er flott at de gir ebola-krisen oppmerksomhet og at selskapet oppfordrer andre bedrifter til å være med og hjelpe, sier Stein.

LES OGSÅ: DNB og Norwegian får omdømme-bank

Dumme bedrifter

BI-professor Brønn det er typisk norsk å kritisere bedrifter for å bruke veldedighet som en del av sin markedsføring.

– Når mange norske bedrifter donerer penger uten å snakke om det offentlig, er det heller de som er dumme, sier Brønn.

Hennes studier viser at nordmenn stadig blir mer opptatt av bedrifters og firmaers etikk når de velger hvem de handler med. Å bruke veldedighet som en del av sin markedsstrategi mener Brønn er en vinn-vinn-situasjon.

– Det er klart Ikea har tenkt lenge på dette. De tjener penger på det, men hva så? Det å kunne gi penger og tjene penger henger sammen. At de gir pengene til gode formål, det er jo bra, sier Brønn.

Etikk, ikke bare profitt

Nordic Choice Hotels, som eies av Petter Stordalen, er en av mange norske bedrifter som legger vekt på samfunnsansvar i sin markedsføring. Hotellkjeden støtter permanent flere veldedige organisasjoner, som regnskogsfondet og Unicef. Christine Viland, kommunikasjonsansvarlig i Nordic Choice Hotels, mener det er svært viktig å vise kundene at selskapet ikke bare tenker på å tjene mest mulig.

– Vi tror forbrukere i fremtiden kommer til å velge bort selskapene som velger profitt på bekostning av etikk, sier Viland.

- Presseoppslag betyr ingenting

Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef for Ikea Norge, mener det ikke er riktig at donasjonen Ikea har gjort har noe med å bygge selskapets omdømme å gjøre.

– Omdømmet bygges ikke gjennom kommunikasjon eller presseoppslag. Det som betyr noe er å levere produkter og tjenester som lever opp til eller overgår forventningene til kunden, sier Thommesen.

Stiftelsen IKEA Foundation, som har donert de 41 millionene til Leger uten grenser, gir også penger til mange andre veldedige organisasjon, deriblant Redd barna, Unicef og Right to play.

– IKEA Foundation ble etablert for bekjempelse av barnearbeid i India. Formålet er å forbedre situasjonen til barn og unge i utviklingsland. Om dette gir oss et bedre omdømme, er det fordi folk oppfatter at den jobben vi gjør faktisk utgjør en forskjell, sier Thommesen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter