Politikk

Ser fordeler med at Drivkraft utfordrer regjeringens politikk

Drivkraft kan bidra til å fremheve KrFs primærpolitikk ved å løfte en annen politikk enn regjeringens, mener parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan.

Hans Fredrik Grøvan, parlamentarisk leder i KrF, ser faren for at Drivkraft kan virke splittende på KrF:

– Hvis vi for eksempel får stadige angrep på KrFs retningsvalg, så kan det være en ulempe for oss. Dette må ikke føre til ytterligere splittelse og avstand. Vi trenger å bygge broer.

– Hva hvis de løfter for eksempel flyktningsspørsmål og kritiserer regjeringens politikk – en regjering KrF sitter i?

– Nei. Vi hadde et annet utgangspunkt enn regjeringen da vi gikk i forhandlinger på Granavollen. Det vil snarere få fram nyanser i debatten og bidrar til å understreke KrFs primærpolitikk, sier Hans Fredrik Grøvan.

Tapende side blir medlemsbasert forening

Drivkraft blir nå en medlemsbasert forening, meldte Vårt Land i går. Alle Knut Arild Hareides politiske rådgivere fra partiledertiden går inn i styret.

Dermed formaliserer sentrale aktører på den tapende røde siden i KrFs retningsstrid seg utenfor KrF. Drivkraft ble opprettet i januar for å bevare engasjementet Hareide skapte med sitt politiske prosjekt og visjon om fellesskap mellom sentrum og «den moderate venstresiden».

– De ønsker å kanalisere sitt engasjement for i hovedsak de samme sakene som oss, men frikoblet fra partiet og posisjonering. Det gir en friere rolle og kan faktisk gi gode politiske utspill som setter KrFs saker på dagsorden, sier Grøvan.

Han har «ikke noen spesiell kommentar» til at alle Knut Arild Hareides politiske rådgivere fra partiledertiden sitter i styret til foreningen.

LES OGSÅ: Alle Hareides rådgivere inn i Drivkraft-styret

Et ikke-tema i KrF sentralt

– Hvordan mottas den uvanlige situasjonen i KrFs sentrale apparat?

– For å være helt ærlig, så har vi ikke snakket særlig om Drivkraft i det hele tatt, sier Grøvan.

– Det var litt oppmerksomhet om saken da de arrangerte sin første konferanse i februar, men siden har det ikke vært tema i noen møter jeg har vært i, fortsetter KrFs parlamentariske leder.

Det vakte derimot reaksjoner blant KrF-ere som sto på blå side i partiets retningsstrid da Drivkraft så dagens lys i januar.

– Splittende og uklokt, var budskapet fra tre blå KrF-ere som uttalte seg i januar.

Det var stortingsvara Marie Ljones Brekke fra Rogaland, sentralstyremedlem Eivind Skår i KrFU og Anne Ma Timenes, fylkestingsmedlem i Vest-Agder.

LES OGSÅ: Hareide til angrep på Civita

Utslag av en helt uvanlig politisk situasjon

Grøvan ser den uvanlige nyvinningen Drivkraft som et utslag av en uvanlig politisk situasjon:

– Jeg oppfatter Drivkraft som et fellesskap av tidligere KrF-ere og andre, som har tatt et valg ut fra en historisk betinget situasjon. Det har oppstått i en situasjon der KrF har valgt side i regjeringsspørsmålet. En del opplever at det utfordrer deres innfallsvinkel i viktige saker, sier Grøvan.

Han velger å tro Drivkraft på at de ikke ønsker å starte et rivaliserende parti eller være en fraksjon i KrF. Og tror ikke Drivkraft nødvendigvis må virke splittende. Tvert imot:

– Sakene som listes opp som formålet til Drivkraft kunne stått i ethvert KrF-dokument, sier Grøvan (se faktaboks).

– At de har valgt å etablere en egen forening, er ikke negativt i seg selv. Det betyr at det er flere som er opptatt av helt sentrale spørsmål som angår KrF i aler høyeste grad. En del i Drivkraft har valgt å fortsette i KrF, andre har meldt seg ut. Jeg håper de kan bidra til fellesskap rundt viktige spørsmål snarere enn å øke avstand, fortsetter han.

LES OGSÅ: Tre generasjoner Bondevik samlet på Drivkraft

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk