Likestillingsvisjoner forblir kun prat

Forskning viser at flere kvinner gir mer nytenkning. Likevel blir lite gjort for rekrutteringen i flere mediekonsern. – Det er vår målsetning å ha kjønnsbalanse, sier konsernsjef i Amedia og TV 2, men vil ikke svare på hvorfor de bare har én kvinne i hver av sine konsernledelser.

– Det er enkelte temaer som kan bli bedre tatt opp med kvinner i ledelsen – deriblant trakassering, sier politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen. Hun refser Schibsted for dårlig kjønnsbalanse i ledelsen.
Publisert Sist oppdatert

I kjølvannet av kampanjen #metoo, der kvinner har stått fram og fortalt om seksuell trakassering, har det oppstått en debatt om kvinnelige toppsjefer i media.

De politiske redaktørene i Aftenposten og VG har etterlyst flere kvinner i konsernledelsen i Schibsted.

VGs Hanne Skartveit uttaler i Dagens Næringsliv (DN) fredag at det i dag eksisterer en «gutta-boys-kultur» i media, og at dette gjør det vanskelig for kvinner å melde fra om overgrep. Også Aftenpostens Trine Eilertsen peker på det samme problemet. Begge to har kritisert den dårlige kvinnebalansen.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS