Kronprinsens og Ulsteins klimatur til Stillehavet utløste store utslipp av klimagasser
I kampen for klimaet har kronprinsen og utviklingsministerens flyreiser ført til utslipp av 18 tonn klimagasser på turen til Tonga, Fiji og Samoa og hjem igjen.

Totalt endte turen på 9.170 kilo klimagasser for kronprins Haakon og 9.007 kilo klimagasser for utviklingsminister Dag-Inge Ulstein (KrF), siden han ikke ble med til Samoa.
Turen til landene i Sør-Stillehavet er omtrent det en gjennomsnittlig nordmann slipper ut hvert år: 9,8 tonn klimagasser.
– Det er et paradoks, sier kronprins Haakon til NTB. Det samme sier utviklingsministeren og legger til:
– Det er et problem vi ikke har funnet alle svarene på.
LES MER: Klimabarrieren ligger i hjernen
Klimaavtrykk
NTB kjenner til Ulsteins reiserute til Tonga og Fiji og har tatt utgangspunkt i den for å regne ut også kronprinsens klimagassutslipp. Slottet ønsker av sikkerhetsmessige årsaker ikke å oppgi kronprinsens reiserute. Ruten fra Norge til første stopp Tonga var via København, Hongkong og Auckland.
Siden Ulstein droppet Samoa for å delta på et møte i Washington D.C., er hjemreisen for både kronprinsen og utviklingsministeren regnet ut fra raskeste vei hjem til Norge fra henholdsvis Apia på Samoa og Nadi på Fiji. Den raskeste ruten hjem er via Auckland og Dubai.
NTB har brukt klimakalkulatoren til FNs luftfartsorganisasjon (ICAO) for å regne ut klimaavtrykket. Kalkulatoren inkluderer ikke andre klimagasser (ekvivalenter) enn CO2, som ved flyreiser utgjør en vesentlig del av utslippene som bidrar til global oppvarming.
Kondensstriper
For å få mer reelle klimagassutslipp, er det lagt til 80 prosent på utslippstallet til luftfartsorganisasjonen. Ifølge klimaforskningsinstituttet Cicero er dette nødvendig for å få total klimaeffekt. Det vil være til dels store variasjoner fra flyreise til flyreise, blant annet avgjør de meteorologiske forholdene om det blir dannet kondensstriper og om de blir værende.
De totale utslippstallene er basert på at man flyr business. Utenriksdepartementet bekrefter overfor NTB at det er fløyet business på enkelte strekninger. Slottet bekrefter at kronprinsen også flyr business. Ved å fly business på lengre turer, kan CO2-avtrykket dobles. Et privatfly ble også benyttet under turen, ettersom et kommersielt fly på turen ble forsinket. Dette har bidratt til å heve klimaavtrykket.
LES MER: Unge klimaaktivister oversvømmes av hatmeldinger
Håper på innovasjoner
Selv om kronprinsen synes det er et paradoks at han flyr til andre siden av kloden for å snakke om klimaendringene, har han tro på det å møte folk.
– Det at vi kommer hit og snakker med dem det gjelder i Stillehavet, tror jeg har en viktig verdi. Det å møtes tror jeg også hjelper for partnerskapet og det internasjonale samarbeidet, sier han og fortsetter:
– Men det er klart at utslipp fra fly er en av de tingene vi ikke har klart å løse. Jeg håper virkelig at det kommer noen innovasjoner som gjør det mulig å slippe ut færre klimagasser, kanskje ingen, også fra fly etter hvert.
LES MER: Færre burgere gir bedre klima
Lover færre reiser
Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein sier det er viktig at man møtes og bygger relasjoner. Han sier han er glad for at han dro og sier reisen har gitt ham mange innspill til det videre arbeidet med klimaforandringer og for et renere hav.
– Det er vanskelig å finne de gode svarene og de gode løsningene på utslippsproblemet. Vi prøver alltid å gjøre det vi kan. Det siste jeg gjorde før jeg dro, var å ha skypemøter. Men akkurat her jeg har vært nå, er det ingen norsk statsråd som har vært før. Skal man bygge opp nyttige relasjoner, er det ingenting som kan erstatte møter ansikt til ansikt. Men likevel: Det blir ikke mange reiser til Stillehavet. Det skal jeg love deg.