Klima

– Nordmenn føler de har «rett» til å fly

Kun 22 prosent av spurte nordmenn er villige til å fly mindre for å spare klimaet. – Mange føler at retten til å velge reisemåte er noe de har gjort seg fortjent til, sier forsker.

Bilde 1 av 3

Vestlendinger og Oslofolk er mest villige til å kutte tiden i lufta, skal vi tro en fersk måling tatt opp av Norstat for Vårt Land. Her kommer det også fram at kvinner er mer villige til å droppe flyreiser enn menn, og at yngre er mer villige til å fly mindre enn eldre. Velgere fra typiske miljøpartier som MDG, SV og Venstre rangerer også høyt, mens Fremskrittspartiets velgere er minst interessert i å endre på sine flyvaner.

Samtidig som bare to av ti nordmenn oppgir at de er villige til å fly mindre, viser tall fra Statistisk sentralbyrå at antallet flyreiser til og fra norske flyplasser har økt med 10 prosent siden 2012.

– Dette er tall som stemmer godt med tidligere undersøkelser, sier forsker ved CICERO Senter for klimaforskning i Oslo, Marianne Aasen. Hun forsker på folks holdninger til klimaendringer og klimapolitikk og er ikke overrasket over resultatene i undersøkelsen.

Hun peker på at mange nemlig ser på reising på fritida som en slags «rettighet».

– En studie gjort av kollegaer av meg viser at mange tenker på det å velge fritidsreisemåte nesten som en rettighet, noe som folk har gjort seg fortjent til, noe som skal være spesielt og som skal legges opp uten andre hensyn enn hva de har lyst til å gjøre.

LES OGSÅ: Putin vil ta klima-ballen

Ikke bevisst på valgene sine

På Oslo Sentralbanestasjon møter Vårt Land flere som gjerne forteller om sine reisevaner. Blant dem er paret Sindre Engan og Marte Holm, som er på vei til Gardermoen for å ta fly til Stavanger.

– Vi pendler ganske mye fram og tilbake mellom Oslo og Stavanger, fordi Sindres familie bor der. Vi skal flytte dit til sommeren, så da kutter vi jo ned på reisingen, men det er ikke bevisst. Det høres kanskje slemt ut, men miljøet er ikke noe vi tenker på hele tida, forteller Holm.

Sven Arne Arvidsson (46) sitter like ved paret som skal til Stavanger. Han skal ikke fly, men tar heller toget for å besøke sin søster i Bergen.

– Jeg og kameratene flyr til England på fotballtur, men jeg tar tog til Bergen. Jeg fløy dit én gang, men det blir så mye styr, siden man må parkere bilen på Gardermoen og betale for det. For meg er det enklest å ta toget, sier han.

Helhetsbildet er det viktige

Flyreiser er svært skadelig for miljøet. På strekningen Oslo-Bangkok forurenser hver person ombord på et fly like mye som man ville gjort med 13 300 kilometers bilkjøring, eller 72 300 kilometer med tog, forklarte CICERO-forsker, Borgar Aamaas til Dagsavisen i 2015.

CiCERO-kollega Marianne Tronstad Lund, som forsker på klimagassutslipp, mener norske forbrukere må bli flinkere til å se helheten.

– Alle ting vi gjør er isolert sett ganske små kutt, men all aktivitet som bruker fossile drivstoff fører jo til utslipp. Helhetsbildet er det viktige, man må gjøre litt på alle områder, sier hun.

Må tørre å gå inn og regulere forbuket

Marianne Aasen peker på tre andre forklaringer for at bare to av ti er villige til å kutte flytid.

– Det er mange som ikke er så opptatt av klimaendringer. Andre tenker at teknologiske fremskritt kan løse problemet. Den tredje gruppa er de som synes det er vanskelig å kutte, selv om de kanskje gjerne vil. De opplever kanskje at «alle andre flyr», at deres eget bidrag føles smått i det store bildet, og at det er få alternativer for å komme seg dit de vil. Det siste gjelder kanskje særlig de som flyr mye i forbindelse med jobb.

Carlo Aall, forskningsleder ved Vestlandsforskning, fikk oppmerksomhet i november for et utspill om at stans i interkontinentale flyvninger kan være nødvendig for å redde klimaet. Han vektlegger også begrepet «alle».

– Spørsmålet om du og jeg er villige til å redusere antallet flyreiser er et slags blindspor. Folk er mye mer villige til å gjøre endringer i forbruket hvis «alle» gjør det, og det betyr at politikerne må tørre å gå inn og regulere forbruket. De må ikke redusere forbrukspolitikken til at du og jeg bestemmer alt selv, sier Aall.

LES OGSÅ: Vi blir friskere av et sunt klima

Kanskje dra på én lengre tur istedenfor tre korte

På Oslo S venter også ekteparet Petter Balstad og Violaine Guehl på Flytoget. De skal fly til Trondheim med sin 16 måneder gamle datter Ines.

– Vi har ikke bil, så sånn sett tenker vi veldig miljøvennlig. Men når vi skal ut av Oslo, tenker vi ikke nødvendigvis så mye på miljø. Samtidig passer vi gjerne på å bli lenge når vi først reiser et sted, for eksempel hvis vi reiser til Frankrike der Violaine er fra, forteller ekteparet.

Cicero-forsker Marianne Tronstad Lund støtter til dels ekteparets tankegang:

– Bil er viktigere enn fly, og vi kjører jo mer enn vi flyr. Men flyreiser slår kraftig ut på karbonavtrykket vårt. Mange nordmenn flyr på korte turer, kanskje en helgetur til London eller lignende. Kanskje man skal tenke på om man kan dra på én lengre tur istedenfor tre korte, sier CICERO-forskeren.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Klima