Klima

Tror en firedoblet flyavgift kunne virket

88 kroner mer på utenlandsreiser påvirker reiselysten lite. En avgift på 400 kroner kan gi utslag, tror transportforsker.

Den omstridte flypassasjeravgiften har de siste dagene tatt helt av i Stortinget, og satt innspurten på revidert nasjonalbudsjett på vent.

Er dette en avgift for å bedre miljøet, eller er det et forsøk på å få budsjettet til å gå opp – med tusen arbeidsplasser i Østfold som pris?

Hvis regjeringen ønsker å få folk til å fly mindre, er en avgift på 88 kroner per flyreise lite, særlig på lange turer, mener Harald Thune-Larsen, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Og det er langturene som forurenser mest.

– 80 kroner for en tur til Thailand, gjør ikke så mye til eller fra for om folk reiser eller ikke, sier Thune-Larsen.

LES OGSÅ: Mener Ap krasjlander i flyavgiften

Opptrapping

Forskeren har mer tro på en opptrapping etter distanse.

Venstre foreslo i sitt alternative statsbudsjett en avgift på 50 kroner på flybilletter innenlands og til Europa, og mellom 175 og 300 kroner på flyreiser til utlandet, ut fra lengden på reisen.

Arbeiderpartiet vedtok på sitt landsmøte i fjor å utrede en flyseteavgift etter tysk mønster. Det ville bety en lignende trappeavgift etter distanse, der flyreiser på langdistanse ville få en avgift på nærmere 400 kroner.

– Det kunne nok få mer effekt. Da ville den ramme flyvninger til mål som Thailand og USA mye hardere. De er også utenfor kvotesystemet i EU, sier Thune-Larsen.

LES MER: – Alle sier at forurenser skal betale. Men bare prøv å innføre flyavgift, sa Erna Solberg

Ryanair

Thune-Larsen tror det som vil merkes best om avgiften blir innført, er at billigflyselskapet Ryanair trekker seg ut av Norge. Han regner med at selskapet vil utnytte flyflåten sin et annet sted i verden, men eventuelt redusere den på sikt hvis det kommer høyere avgifter.

Forskeren tror at Norwegian kan tenkes å se en mulighet til å øke prisene litt, hvis Ryanair forsvinner. På lang sikt tror han at avgiften kan få noe å si for flytrafikken i og til og fra Norge.

– Tror du avgiften kan være begynnelsen på at flere merker et grønt skatteskifte, som det har vært snakket mye om?

– Det er positivt at politikerne legger avgift på ting som forurenser. Hvis man mener at avgiften skal ha miljøeffekt, reagerer jeg på at den ikke er innrettet mer etter avstand. Lange flyreiser forurenser mye mer, sier Thune-Larsen.

LES MER: Lange flyreiser nuller ut hverdagsvalg

Et halvt års bilkjøring

Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne synes det er trist at Arbeiderpartiet og partileder Jonas Gahr Støre prøver å undergrave miljøeffekten av flyavgiften. Hansson mener det er helt klart at avgiften vil ha miljøeffekt.

– Blir det dyrere, flyr færre. Så enkelt er det. Selv en beskjeden avgift på 80 kroner vil føre til nedgang i flytrafikken og dermed også i utslippene.

Han understreker at en helgetur til London for 199 kroner forurenser like mye som et halvt års bilkjøring.

– Luftfarten baserer seg på at klimapolitikken ikke skal gjelde dem. En slik forretningsmodell har ikke livets rett i framtiden, sier Hansson.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Flyr mer

Utenlandstrafikken med rutefly økte med 18 prosent i årene 2011 til 2013. Det er særlig fritidsreiser som står for økningen. På ti år har antall private reiser med fly mellom Norge og utlandet økt fra 4,3 millioner reiser i 2003 til 10,5 millioner reiser i 2013.

Dette går fram av den siste reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonomisk institutt.Nye reisevanetall kommer i sommer. Ifølge Thune-Larsen er det lavere vekst de to siste årene.

Transportøkonomisk institutt har gjort beregninger av hvor mye prisøkninger virker inn på flyreisingen. På forretningsreiser gjør prisøkninger ikke stort utslag. På fritidsreiser innenlands og utenlands kan en prisøkning på 1 prosent føre til mellom 0,5 og 1 prosent færre reiser.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Klima