Kampen i prøverommet

Statusvesker og merkepress er ingenting mot buksedramaet på 70-tallet.

Calvin Kleins jeanskampanje fra 1981, med 15 år gamle Brooke Shields i åletrange bukser, regnes som en av historiens mest effektive.
Publisert Sist oppdatert

I skyggen av veskedebatten, pipler fortrengte ungdomsminner fram for alle og enhver. Hver generasjon har sin Michael Kors. Selv om dagens unge bruker tusenvis på statussymboler, skal de være glad for at de slapp å følge moten på 70- og 80-tallet. Noen åpenbare, estetiske grunner, selvsagt. Men også smerten.

Da kostet det nemlig blod, smerte, tårer og badevann å være oppdatert, i tillegg til penger.

Det var et slit. Polariserte kleskoder i skolegården var nå en ting. Soss på den ene siden, frik på den andre. Knallhard uniformering i begge leire. Snekkerbukse og pappas skjorter (billig) mot Busnel og Isbasko (dyrt). Men det aller verste, var buksestoffet uten antydning til stretch.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP