Folkehøgskolene jubler for ny Kari Nessa Nordtun-lov

FORSLAG: Kari Nessa Nordtuns departement vil ha mer politisk styring av landets folkehøgskoler. - Vi er rett og slett letta, fornøyd og begeistra for forslaget som er kommet så langt. Dette er en anerkjennelse av folkehøgskolene, sier daglig leder av Folkehøgskolerådet Anne Tingelstad Wøien.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) meiner regjeringa har gjort mange viktige tiltak for at skulen skal bli betre. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB / NPK
STRAMMER INN: Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun strammer grepet rundt folkehøgskolene i et nytt lovforslag, men skolene sier selv at de er er godt fornøyde med innstrammingene.
Publisert Sist oppdatert

I et lovforslag som ble sendt ut på høring mandag 24. juni, kommer det fram at regjeringen ønsker å stramme inn på regelverket som styrer landets folkehøgskoler. Nå kommer det tydeligere politiske forventninger om hvilken rolle folkehøgskolene skal ha i utdanningssystemet. Folkehøgskolerådets daglige leder Anne Tingelstad Wøien forteller at lovforslaget tas godt imot av folkehøgskolene, men at det er flere punkter å være oppmerksomme på, blant annet at regjeringen foreslår å oppheve en regel om årlig prisjustering.

Blant de sentrale skjerpingene er:

  • Nye folkehøgskoler: Norske kommuner og fylkeskommuner skal få si nei til etablering av nye folkehøgskoler. Etter departementets vurdering bør det ikke kunne gis godkjenning til en ny folkehøgskole uten at dette støttes av både den kommunen og den fylkeskommunen hvor skolen ønsker å etablere seg, dvs. vertskommunen og vertsfylket.
  • Tilskuddsordningen: Lovfesting av årlig prisjusteringen av tilskuddene til folkehøgskolene foreslås opphevet.
  • Nye krav til eie- og selskapsform: Lovendringen vil kreve merarbeid for skoler som i dag har en helt annen organisasjonsform.
  • Formålsparagrafen: Nå kommer det tydeligere politiske føringer for hvilke forventninger myndighetene har til folkehøgskolene. Den faglige friheten beholdes, men regjeringen vil at folkehøgskolene skal jobbe med demokratilæring og ha et særlig ansvar for å hindre utenforskap blant unge mennesker.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS