Én av tre tenåringer har sett slåssing og alkoholsalg på nett
MEDIER: Medietilsynet ber globale nettaktører øke innsatsen mot ulovlig innhold. Andelen unge som eksponeres for slåsskamper og salg av alkohol på nett, går ikke ned.
MEDIEBRUK: Tall fra undersøkelsen Barn og medier 2022 viser at 30 prosent i alderen 13–18 år har sett planlegging av slåssing eller slåsskamper i løpet av det siste året, samme andel som i 2020.
Gorm Kallestad/NTB
Tall fra undersøkelsen Barn og medier 2022 viser at 30 prosent i alderen 13–18 år har sett planlegging av slåssing eller slåsskamper i løpet av det siste året, samme andel som i 2020. 33 prosent har sett salg av alkohol på nett, mot 28 prosent i 2020. 23 prosent har sett salg av hasj/marihuana på nett, samme andel som i 2020.
– Vi mener at tjenester som Tiktok, Instagram og Snapchat må øke innsatsen for å hindre spredning av slikt innhold, uttaler direktør i Medietilsynet Mari Velsand i en pressemelding.
Nettpatruljen ved Oslo politidistrikt melder om en delingskultur som bekymrer. Voldsvideoene deles hyppig, og volden er grovere enn tidligere.
Bestill abonnement her
KJØP