Én av tre tenåringer har sett slåssing og alkoholsalg på nett

MEDIER: Medietilsynet ber globale nettaktører øke innsatsen mot ulovlig innhold. Andelen unge som eksponeres for slåsskamper og salg av alkohol på nett, går ikke ned.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
MEDIEBRUK: Tall fra undersøkelsen Barn og medier 2022 viser at 30 prosent i alderen 13–18 år har sett planlegging av slåssing eller slåsskamper i løpet av det siste året, samme andel som i 2020.
Publisert Sist oppdatert

Tall fra undersøkelsen Barn og medier 2022 viser at 30 prosent i alderen 13–18 år har sett planlegging av slåssing eller slåsskamper i løpet av det siste året, samme andel som i 2020. 33 prosent har sett salg av alkohol på nett, mot 28 prosent i 2020. 23 prosent har sett salg av hasj/marihuana på nett, samme andel som i 2020.

– Vi mener at tjenester som Tiktok, Instagram og Snapchat må øke innsatsen for å hindre spredning av slikt innhold, uttaler direktør i Medietilsynet Mari Velsand i en pressemelding.

Nettpatruljen ved Oslo politidistrikt melder om en delingskultur som bekymrer. Voldsvideoene deles hyppig, og volden er grovere enn tidligere.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP