Nyheter

Maria med barnet var skadet og ikke lenger i Hove kirke. Nå er kunstskatten gjenskapt

HOVEMADONNAEN: I Vik i Sogn ligger Hove kirke, der noen på 1200-tallet sørget for at den ble utsmykket med en kostbar figur av Maria med barnet. I mai er madonnaen igjen på plass i Hove kirke, i form av en gjenskapt kopi.

– Men for en kopi! To tiår har det tatt å gjenskape Hovemadonnaen fra 1200-talet, takket være lokalt engasjement, pengeinnsamling og en kombinasjon av moderne høyteknologi og eldgammelt håndverk, skriver Alf Tore Hommedal i et innlegg hos Fortidsminneforeningen.

Han har vært en av pådriverne, som medlem av Hovekomiteen i Vik. Hommedal er også førsteamanuensis ved Universitetsmuseet i Bergen, og skriver at med den høye kvaliteten kunstverket har, er Hovemadonnaen i nyere internasjonal litteratur kalt «en diva fra Sognefjorden».

Hovemadonnaen frå 1200-talet utstilt ved Universitetsmuseet i Bergen. Fotpartiet er vekke, og det same er Marias høgre hand og sonen sin venstre underarm.

Trolig ble skulpturen laget i området ved Den engelske kanalen, enten nordvest i Frankrike eller Flandern, eller i sørøst-England i tiårene fram mot 1250. Å skaffe den til steinkirka i Sogn må ha vært en stor investering.

Kronjuvel

Ifølge treskjæreren Boni Wiik som har stått for mesteparten av utskjæringsarbeidet, har folk i Vik i Sogn stått på i nesten 20 år for å få finansiering og godkjenning til å gjenskape Hovemadonnaen og få henne hjem til Hove kirke.

Wiik tilhører Treskjærerverkstedet, som gjør treskjæring, restaurering, reparasjon og andre spesialoppgaver innen forming av tre, horn og bein med mer.

Han mener det var to grunner til at prosjektet om å skape en kopi av Hovemadonnaen ikke fikk et umiddelbart ja.

FERDIG: Kopien av Hovemadonnaen har fått tilbake de skarpe fargene som statuen trolig hadde da den var helt ny på 1200-tallet. Fargeleggingen har konservator Nadine Huth stått for.

Den ene var at Hovemadonnaen var en av kronjuvelene i utstillingen på Historisk museum i Bergen, og det til tross for at hun var blitt nokså brutalt kappet i to og manglet flere deler. Wiik beskriver på sin blogg kunstverket som «en av Norges desidert fineste og best bevarte madonnaskulpturer fra 1200-tallet.

Den andre grunnen var ifølge Wiik at Universitetsmuseet fryktet at det å skulle få laget en kopi, ville påføre den skjøre statuen slitasje og nye skader. Selv om Wiik mener at det lenge har eksistert metoder som gjør at en gjenskaping kan gjøres uten å skade originalen, var det da et nytt forslag om en tredimensjonal digital skanning av figuren kom opp, at museet ble med på notene.

Hovemadonnaen: Hove steinkyrkje i Vik i Sogn. Fortidsminneforeininga fekk mellomalder-kyrkja i 175-årsjubileumsgåve frå Riksantikvaren i 2019.

Mesterverk

Leder for Hovekomiteen, Kari Wiken Sunde, sier til Sogn Avis at de har samlet inn 1,4 millioner kroner for å få prosjektet realisert.

Hommedal beskriver overfor avisen den ferdige kopien som et mesterverk.

I første omgang er den nyskapte skulpturen å se i Universitetsmuseet i Bergen, men i mai 2022 skal den nye Maria med barnet på plass i Hove kirke. Hjemkomsten skal da feires med Mariafest i tre dager til ende, forteller Hommedal.

Hovemadonnaen: Konservatoren Nadine Huth har vore meistaren ved polykromeringa av trefigur og baldakin.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter