Nyheter

Ny podkast møter nyåndelighet med åpne armer

PODKAST: Om en åndelig opplevelse kan kjennes uforklarlig, kan den uansett sette spor. Kristine Hovda og Ann Holmgren leter etter erfaringene som fører til en varig endring i livet.

OMG* kaller de den nye podkasten der de møter mennesker med åndelige erfaringer av mange slag: En kvinnelig rabbiner og astrolog, en samisk sjaman, en kristen professor med varme hender, en tidligere helbredelsespredikant og misjonær, og en prest som har testet psykedeliske stoffer i forskningsøyemed.

Brannskade

De som står bak podden «Oh My God» er Kristine Hovda og Ann Holmgren. De brenner for en større åpenhet rundt åndelighet i samfunnet og jakter på spor av det autentiske.

Journalist, forfatter og musiker Hovda har her i avisa fortalt om sin åndelige odyssé som soldat i Jesus-hæren. I boka Jeg lever ikke lenger selv fortalte hun om oppveksten i foreldrenes husmenighet preget av den radikale Jesus-bevegelsen. Hun toppet deres radikalitet, før det smalt, og hun måtte ta ut avstand. Nå bærer hun det store korset hun nylig fikk av faren sin som bar det fra han var 18.

---

OMG

  • En podkast med sju samtaler om åndelige opplevelser.
  • De som leder samtalene er den svenske filmregissøren Ann Holmgren og journalist, forfatter og musiker Kristine Hovda.
  • I samtalene møter vi blant andre en kvinnelig rabbiner og astrolog, en samisk sjaman, en kristen professor med varme hender, en tidligere helbredelsespredikant og misjonær, og en prest som har testet psykedeliske stoffer i forskningsøyemed.
  • OMG er støttet av Fritt Ord.

---

Usikker grunn

Den svenske filmregissøren Ann Holmgren har også bakgrunn fra pinsekarismatiske menigheter. Under oppveksten i Nord-Sverige lot foreldrene henne bli fortrolig med kirkesamfunn av mange slag, pinsevenner, Misjonskirke, Frelsesarmé og den katolske kirke. Hennes biologiske mor som døde tidlig, var same og læstadianer. Om hennes pinsevenn-mamma nå vil like å høre alle podkast-samtalene med en sjaman og en astrolog er hun usikker på.

Denne usikkerheten kjenner også Hovda på. Når de snakker med en samisk sjaman og en rabbiner som driver med astrologi, mener hun deres erfaringer godt kan forenes med kristen tro, men innser at andre kan mene noe annet.

– Kanskje kan det vi gjør forføre andre mennesker og lede dem vekk fra den sanne tro? Tenk om vi er på feil side i striden om sjelene mellom kosmiske krefter. Det er en frykt jeg kan kjenne på ennå. Det er hårete ting vi tar i. Det kan virke støtende for noen, ikke bare i forhold til Gud, men også andre mennesker – alle vil høre til. Jeg trenger også å få lov til å være der jeg er, å være autentisk. Jeg er glad i det Jesus sier om at sannheten skal sette dere fri, sier Hovda.

Treets frukt

Samtalene henter retning fra religionspsykologen William James (1842–1910) og hans definisjon av åndelige opplevelser. Han konsentrerte seg om den enkeltes tro og opplevelse, og for å avgjøre om opplevelsen var autentisk, undersøkte han om den hadde forandret personens liv.

– Vi stiller ikke kritiske spørsmål. Vi lar oss ikke stanse om noen sier noe vi selv ikke tror på. Vi møter mennesker som går på dypet, og vi vil åpent og fordomsfritt ta del i de intervjupersonenes fortellinger om hva åndelighet er, og hvordan det har påvirket deres liv, sier Holmgren.

Ann Holmgren

Bakterieskrekk

Men som andre som er vokst opp i lavkirkelige bevegelser, kjenner hun på vekten av åndelig forsiktighet.

– Da jeg var yngre, snakket jeg med en prest som rådet meg til ikke å ha åndelig bakterieskrekk. Det synes jeg er et godt råd, forteller hun.

Når podkasten lanseres i Grønland kirke i Oslo torsdag, er det Areopagos-presten Stian Kilde Aarebrot som leder samtalen. Han var glad for å bli invitert. Han er selv svært opptatt av erfaringsteologi, det å overføre lære til praksis.

– Møte med ny-åndelighet og mystikk er en dialog vi har vært i lenge. Jeg tror det er behov for slike samtaler, sier han.

.

Blåøyd

– Merker du fortsatt en frykt for slik åpenhet blant kristne?

– Noen er nysgjerrige, andre kommer fra en tradisjon der man er forsiktig med å lefle. New-age ble omtalt som onde åndsmakter, punktum. Der hvor det er en sterk dualistisk tenkning, blir det mer snakk om ulike åndsmakter. I dag ser vi en bevegelse mot en mer immanent teologi med fokus på at Gud har skapt verden og er her fremdeles. I det vi opplever inne i oss av religiøs berøring, er vi like. Det kan spores tilbake til en Gud som har skapt oss alle.

Aarebrot viser til podkasten der MF-professor Jan Olav Henriksen snakker om gaven til å helbrede, en gave som kanskje ligger latent i hele skaperverket, ikke bare blant kristne.

– Men man skal ikke gå blåøyd inn og tenke at alt av religiøst og alternativt er fint og flott. Det kan også være ting man skal være forsiktig med å gå inn i som spådomskunst, eller kristne profetier for den del. De kan binde mer enn de setter oss fri, sier Aarebrot.

*OMG (engelsk uttale: əʊ-ɛm-ʤiː) er en forkortelse for oh my god – å min gud.


Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter