Nyheter

Departement ble bedt om å ta grep i NLA-saken: – Har ikke grunnlag for å ta stilling

KRITIKK: Forskerforbundet har bedt Kunnskapsdepartementet om å sikre at NLA Høgskolen gir full akademisk frihet til sine ansatte. Nå har de fått svar.

– Departementet har ikke grunnlag for å ta stilling til om NLA eller ansatte ved høyskolen opptrer i strid med bestemmelsen om faglig frihet og ansvar, skriver Kunnskapsdepartementet i et ferskt brev til Forskerforbundet, landets største fag- og interesseorganisasjon for kunnskapsarbeidere.

NLA Høgskolen er det siste året blitt utsatt for kritikk fra flere hold. Sist ut var Forskerforbundet som i april ba Kunnskapsdepartementet sikre at den kristne høgskolen gir full akademisk frihet til sine ansatte.

– Vi har medlemmer ved NLA som er bekymret og som mener at situasjonen ikke er holdbar, sa Guro Elisabeth Lind, leder for Forskerforbundet til Vårt Land i april.

I stedet for å ta stilling i saken, viser departementet til at Nokut – Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen – har ansvar for å føre tilsyn med kvaliteten i høyere utdanning. De gjennomfører for tiden en revidering av NLAs akkreditering som høyskole, samt et ordinært tilsyn med høyskolens kvalitetsarbeid.

«Etter det departementet er kjent med er det planlagt at Nokuts styre skal fatte vedtak i saken mot slutten av oktober 2021», skriver de.

Guro Elisabeth Lind, leder for Forskerforbundet

‘Diskriminerende holdninger’

---

Nesh

  • Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (Nesh) er et rådgivende organ som arbeider for å fremme god og etisk forsvarlig forskning.
  • Nesh er en del av forvaltningsorganet De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK), og medlemmene er oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (KD) etter innstilling fra Forskningsrådet.
  • Komiteen er faglig uavhengig og avgjør selv hvilke saker komiteen tar opp til behandling.
  • En uttalelse fra Nesh er rådgivende, som utgangspunkt for videre refleksjon og eventuelle endringer i praksis.
  • Kilde: www.forskningsetikk.no

---

Forskerforbundets henvendelse til departementet skjedde etter at Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (Nesh) i mars konkluderte med at høgskolens verdidokument ikke er forenlig med anerkjente forskningsetiske normer og verdier.

Foranledningen for uttalelsen til Nesh er en debatt som oppstod høsten 2020, rundt følgende formulering i NLA Høgskolens verdidokument:

«Ekteskapet mellom mann og kvinne er i den tradisjonen NLA står i forstått som bærende norm i samlivsetikken.»

Flere studenter reagerte på formuleringen, og mente at NLA formidler diskriminerende holdninger med verdidokumentet.

I verdidokumentet står det også at ansatte ved NLA vil arbeide «i lojalitet mot høgskolens grunnlag». To ansatte tok opp saken med Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (Nesh). De skal ifølge Nesh ha fremhevet at høyskolens verdidokument og tilsettingsreglement «forfekter et tradisjonelt samlivssyn med rett til å forskjellsbehandle (diskriminere) seksuelle minoriteter».

Videre hevdet de at «disse dokumentene internt får en rekke konsekvenser som vi mener kommer i konflikt med forskningsetiske retningslinjer og forskningsetisk forsvarlighet».

Avvist av Barneombudet

Etter å ha behandlet saken, konkluderte Nesh med at de er «kritisk til at NLA Høgskolen i praksis begrenser den individuelle akademiske friheten ved å binde vitenskapelig ansatte til en livssynsbasert lojalitetsforpliktelse, som ikke er forenelig med anerkjente forskningsetiske normer og verdier».

De stilte også spørsmål ved den juridiske begrunnelsen til NLA Høgskolen «både for å diskriminere ved tilsetting og for å begrense vitenskapelig ansattes akademiske frihet.»

Forskerforbundet har henvist til Nesh sin konklusjon, når de har skrevet til Kunnskapsdepartementet at NLA ikke oppfyller universitets- og høyskolelovens bestemmelser.

Også Lærerprofesjonens etiske råd (LER) har uttrykt bekymring for NLA Høgskolen. I februar ba de Kunnskapsdepartementet vurdere om NLAs praktisering av lærerutdanning er forenlig med gjeldende lovverk.

Denne saken er fortsatt til behandling, opplyser departementet til Vårt Land.

LER rettet dessuten en henvendelse til Barneombudet, og ba dem undersøke om høyskolens praktisering av verdidokumentet er i strid med barnekonvensjonens artikkel 2 om rett til vern mot diskriminering, samt artikkel 8 om rett til egen identitet.

Oppgaven faller utenfor Barneombudets mandat, fikk de beskjed om i midten av mars.

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter