bærekraft

Elsykler på deling får unge i arbeid

BYSYKKEL: Ketil Solvik-Olsen lyser opp når han får trø rundt på elsykkel. Den tidligere samferdselsministeren er blitt styreleder for et sykkelprosjekt der unge som faller utenfor, kan få jobbe med bedre mobilitet og miljø.

– Jeg opplever at det er mange kompetente folk som sitter rundt omkring og har vanskeligheter med å få seg jobb fordi arbeidsmarkedet et litt feigt, sier Jan Tore Endresen.

Han har jobbet med bysykler i Europa i 20 år. Med selskapet ShareBike vil han tilby delingsløsninger for elsykkel i norske byer. De skal ikke stå i stativer, men parkeres bestemte steder styrt av GPS.

For å få det hele til å fungere, vil Endresen ansette unge mennesker som sliter med å få seg jobb eller har droppet ut fra videregående skole. Ved å få til et samspill med Nav på kommunenivå, mener Endresen det hele kommer til å lønne seg.

– Det er ikke veldedighet, det er business. Vi ønsker å utfordre arbeidslivet. Hvordan er det vi som skaper virksomheter i Norge tenker når vi starter noe nytt? Vi ønsker å vise at det er mulig å få til investeringer som også har et kraftig og solid stempel av sosialt entreprenørskap, sier Endresen.

– Perfekt match

Drift og vedlikehold er den største kostnaden, ikke selve investeringen i en elsykkel. Syklene skal sjekkes jevnlig, batteriene lades og alt skal fungere.

Da Endresen startet selskapet ShareBike sammen med medgrunnlegger Morten Rynning i 2018, satte de som mål at 30 prosent av de ansatte skulle være såkalt vanskeligstilte. ShareBike hadde allerede noe erfaring med dette i Levanger. Der samarbeider de med prosjektet Leva-Fro, som ansetter folk som av ulike grunner ikke har kommet inn i arbeidslivet.

En dag tok magasinet The Big Issue i Storbritannia kontakt. Magasinet selges av arbeidsløse. The Big Issue ønsket samarbeid med ShareBike om å tilby elsykler i en delingsløsning, der arbeidsstyrken skulle være arbeidsløse får en lønn de kan leve av. I november ble The Big Issue-syklene lansert i Cambridge av The Big Issue-grunnleggeren Lord John Bird.

– Da så vi at dette er en perfekt match. Vi har allerede testet sosialt entreprenørskap i Levanger, og begynner å få gode erfaringer med det, sier Endresen.

---

ShareBike og Trø for livet

  • I 2018 opprettet Jan Tore Endresen og Morten Rynning selskapet ShareBike, som tilbyr delingsløsninger for elsykkel. Endresen var med på starten til det som ble bysyklene i Oslo i 2002.
  • Selskapet Trø for Livet ledes av Eddie Eidsvåg og samarbeider med ShareBike gjennom en egen avtale. Trø for livet skal drive arbeidstrening og veiledning for ungdom som skal jobbe i ShareBike. Trø for livet skal også samarbeide med andre arbeidsgivere for å ha nok jobber å tilby.
  • Tanken er at NAV vil dekke deler av kostnadene mens en ungdom som har droppet ut fra skole eller jobb får hjelp til å fungere i jobb.

---

– Data og mekanikk passer ungdom

I sine norske planer kom Endresen i kontakt med Eddie Eidsvåg. Han startet i sin tid Pøbelprosjektet, som i mange år har jobbet med å få ungdom i arbeid. Pøbelprosjektet ble i 2016 solgt til Aleris. Eddie Eidsvåg skal nå lede selskapet Trø for livet, som ShareBike inngår avtale med for arbeidstreningsbiten. Men i tillegg til ShareBikes behov skal Trø for livet også skaffe jobber i andre virksomheter.

Eidsvåg mener ShareBike er et prosjekt som passer ypperlig til arbeidsveiledning for ungdom.

– Min erfaring med dropout-ungdom er at teknologi og mekanikk passer godt for denne typen trening. Og er det noe dagens unge kan, er det data. Dette prosjektet er også basert på klima og miljø, som er et tema ungdommen eier, sier Eidsvåg.

Eldre kan hjelpe unge

Eidsvåg mener at Trø for livet blir ekstra viktig i kjølvannet av koronapandemien. Mange tiltak har handlet om å ta hensyn til eldre. Samtidig rammer tiltakene unge mennesker med arbeidsledighet og permisjoner.

Nå ønsker Eidsvåg å engasjere pensjonister og eldre arbeidstakere som er permitterte, til å jobbe sammen med ungdom for å dele sin kompetanse og kunnskap fra arbeidslivet med dem.

Eidsvåg mener regnestykket for kommuner må være enkelt. Han viser til en analyse fra Det norske Veritas som anslår at for hver ungdom som kommer tilbake til jobb eller skole, sparer kommunen over en tiårsperiode mellom 14 og 15 millioner kroner.

Folkehelse, sosialhjelp og miljø

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sitter i styret for ShareBike. Han er ikke bare bilentusiast, men også en ivrig syklist. Det siste året som statsråd syklet han 8.000 kilometer, og turen til og fra jobb med 300-400 høydemetre med motbakke på hjemveien var en stor del av distansen, og det var ikke på elsykkel.

– Denne her var veldig enkel, sier Solvik-Olsen, mens han fyker bortover parkeringsplassen på en av ShareBikes elsykler.

Solvik-Olsen oppfordrer kommuner til å se at delingssykler med arbeidstrening for ungdom kan gi uttelling både på sosialhjelpsbudsjettet, for folkehelsen og for å få mer transport over på sykkel i stedet for bil.

– Dette er ikke bare en bysykkelløsning, men er med på å bygge lokalsamfunnet, sier han.

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist på nyhetsavdelingen i Vårt Land og jobber særlig med klima, bærekraft og politikk.

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter