Nyheter

Strømmestiftelsen følger internasjonal trend – boikotter Facebook

Hundrevis av selskaper dropper å annonsere på Facebook ut juli på grunn av deres manglende oppgjør med hatefulle ytringer.

Adidas, Coca-Cola, Ford, Starbucks, Ben & Jerry's, Lego.

Dette er bare noen av de over 400 selskapene som i går sluttet å annonsere på Facebook. Slik vil det fortsette ut juli måned. Annonseboikotten vil også ramme Instagram, som eies av Facebook. Målet med boikotten er at nettgigangen skal slå hardere ned på falske nyheter og hatefulle ytringer.

Nå har også Strømmestiftelsen sluttet seg til den internasjonale trenden.

– Vi jobber med problematikk som handler om fattigdom, urettferdighet og dype diskrimineringssammenhenger i verden. Når det nå er en større internasjonal kampanje som tar tak i Facebooks manglende evne til å stoppe hatprat og oppfordring til vold, er det helt naturlig for oss å være med, sier Gase Handeland, kommunikasjons- og markedssjef i Strømmestiftelsen.

Han mener Facebook ikke har tatt det som burde vært et redaktøransvar, skikkelig på alvor.

– Det er ikke snakk om store summer for vår del, men det er heller ikke poenget. Nå må Facebook snart klare å gjøre alvor ut av det de tidligere har sagt at de ønsker å se på, men som de ikke har klart.

Selv om Facebook har fått kritikk for disse problemstillingene, er det første gang en slik samkjørt kampanje

– Jeg håper de med større alvor tar innover seg problemene og gjennomfører grep som gjør dem i stand til å luke ut hatefulle ytringer og oppfordringer til vold, sier Handeland.

I for lang tid har Facebook nølt med å ta tak i problemet med hatefulle, rasistiske og farlige ytringer på sine...

Posted by Strømmestiftelsen on Wednesday, July 1, 2020

Zuckerberg kritiseres

Kampanjen har fått navnet Stop Hate For Profit og ble initiert av flere amerikanske borgerrettighetsgrupper i midten av juni. Det er ikke første gang Facebook blir bedt om å bruke sin plattform til å ta et oppgjør med hatprat og spredningen av falske nyheter. Grunnlegger Mark Zuckerberg har ofte hevdet at det kan bryte med deres prinsipp om ytringsfrihet.

Tidligere i sommer var Donald Trumps uttalelser igjen gjenstand for debatt. Mange – også av de ansatte i Facebook – har blant annet bedt selskapet fjerne eller merke uttalelser der presidenten antyder valgfusk eller glorifiserer vold. Mens Twitter har begynt å merke villedende Trump-tweets, har Zuckerberg stått på sitt.

– Det var et vanskelig, men gjennomtenkt valg, fortalte Facebook-sjefen til New York Times.

Store summer

Uviljen til å ta i Trumps utsagn og demonstrasjonene som har pågått siden politidrapet på George Floyd i slutten av mai, regnes som de utløsende årsakene til kampanjen. Initiativtakerne beskriver at selskaper som tidligere har bedt Facebook om å endre seg, har blitt ignorert. Inntil nå.

Mark Zuckerberg har uttalt at retningslinjene endres noe. Blant annet skal reklameannonser med hatefulle ytringer forbys. Ifølge nyhetsbyrået Reuters hadde Facebook to møter med annonsører tirsdag denne uken, kvelden før boikotten startet. Facebook-sjefen Zuckerberg skal også møte en av initiativtakerne bak kampanjen tidlig neste uke.

Reklameinntektene til Facebook utgjør nærmere 81 milliarder dollar. Dagens Næringsliv har omtalt tall fra Financial Times, og anslår at Facebook får omkring 4,7 milliarder dollar i reklameinntekter i løpet av tre uker.

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter