Nyheter

Gjør musikken politisk

Den radikale svensk-israelske samtidsmusikeren Dror Feiler urfremførte sitt verk «Epexēgēsis» under samtidsmusikkfestivalen Only Connect: – Dror Feiler tar politiseringen av musikken til yttergrensene, sier kunstnerisk leder i Ultimafestivalen.

«Vet du hvorfor mennesker dør når de blir gjennomboret av en kule?

Fordi 70 prosent av kroppen er vann. Akkurat som om du lagde et hull i en vanntank».

Linjene over er hentet fra det siste verket, Epexēgēsis, av den svensk-israelske samtids­musikeren Dror Feiler. Det er 
fredag kveld i Stavanger. For første­ gang arrangeres nyMusikks­ årlige festival for eksperimentell musikk – Only Connect Festival Of Sound – utenfor Oslo. Feiler fremfører verket i salen Fartein Valen i Stavanger konserthus, sammen med den tyske musikeren og kunstneren Blixa Bargeld og Stavanger symfoniorkester.

LES MER: Den klassiske musikken har av flere blitt erklært for antikvarisk. Nå vekkes den imidlertid til live igjen gjennom sjangeren ny-klassisk.

Støy, volum og aktivisme

Det er særlig tre ting Feiler er kjent for: Støy, volum og politisk aktivisme. Epexēgēsis inkluderer alle tre. Dette blir mottatt på forskjellig måte i publikum. Sidemannen­ sitter og holder seg for ørene ­under de mest intense øyeblikkene. Undertegnede gliser.

– Mitt artistiske standpunkt er at jeg ønsker et sterkt volum. ­Enkelte mennesker synes ikke noe om det, men dette kan jeg ikke ta hensyn til. Hver komposisjon har sin egen logikk som krever sin egen instrumentering, sier Feiler da Vårt Land treffer ham på Sølvberget i Stavanger sentrum dagen etter konserten.

Kunst og politikk

Feiler vokste opp i Israel, men flyttet til Sverige i 1973. Han beveger seg mellom samtidsmusikken, ­improvisasjonsmusikken, støymusikken og samtidskunsten, samtidig som han er kjent som en politisk aktivist. Feiler var blant annet med på ett av skipene til Gaza som ble bordet av Israel 31. mai 2010.

Det politiske engasjementet er tydelig til stede i Feilers komposisjoner. Ett annet kjennetegn er måten han bruker grenseflatene mellom musikk, støy og elektronikk til å skape fysiske og til dels ubehagelige lytteopplevelser.

Tittelen på Feilers siste verk kommer fra gresk Epexegenesis, og betyr noe i retning av å gi noe som allerede er forklart en ekstra forklaring.

– Se på vår verden. Det er krig og det er sult. Det er elendighet, det er populistiske partier og så videre. Vi får mange forklaringer på hvorfor det er slik. Jeg tror kunstens oppgave er å gi en ­ekstra forklaring, sier han.

LES MER: Ny-klassiske komponister kjennetegnes av en nysgjerrig tilnærming til musikk. Dette vil hele musikkfeltet nyte godt av, mener Thorbjørn ­Tønder Hansen.

Samarbeid

Epexēgēsis er et samarbeid med den palestinsk-syriske poeten Ghayath Almadhoun, som kom til Sverige som flyktning for ti år siden.

– Jeg har hatt kontakt med ham lenge og kjenner ham godt. Vi har lenge snakket om at jeg må lage noe med hans poesi, sier Feiler.

Almadhouns to dikt Detaljene og Vi er er sentrale komponenter i verket.

– Det vanskelige er hvordan man skal gjøre musikken like sterk som tekstene. Hvordan man tilsammen skaper en musikk-kropp eller lyd som gir uttrykk til alle disse tankene, sier Feiler.

Løsningen ble å hente inn den tyske musikeren og kunstneren Blixa Bargeld – noen vil kanskje gjenkjenne ham fra Nick Cave and the Bad Seeds – for å fremføre diktene på scenen.

– Bargeld er en spesiell person­ med en stor intensitet i røsten­ som både kan lese tekst og gi den ulike lydformer med røsten, sier Feiler.

Politikk, musikk

Politisk samtidsmusikk har ikke vært særlig utbredt blant skandinaviske­ samtidsmusikere. Feiler svarer likevel avvisende på spørsmålet om han ønsker en større politisk bevissthet innenfor samtids­musikken.

– Hvis man har lyst til å ­bedrive politikk, da gjør man ­politikk. Ønsker man å gjøre ­aktivisme så får man være ­aktivist. Ønsker man å gjøre musikken politisk, det er en annen sak. Jeg mener at å skrive dette stykket er en musikkpolitisk erklæring. Jeg ønsker at denne estetikken skal spilles på konserthuset, ikke bare nattklubber, sier Feiler

Ved siden av å være musiker har Feiler hele sitt liv vært engasjert i konflikten mellom Palestina­ og Israel. Han tror ­likevel ikke at musikken kan være med på å skape forståelse mellom partene.

– Jeg tror at du skaper forståelse når du og jeg sitter og prater. Dersom noen israelske ­musikere treffer palestinske ­musikere, spiller et stykke Beet­hoven, prater om problemene og hvilke grep man skal ta, da blir man et menneske ovenfor den andre, sier han.

Kontroversiell

– Dror Feiler tar politiseringen av musikken­ til yttergrensene og arbeider med det på en meget radikal og kunstnerisk konfronterende­ måte, sier Thorbjørn Tønder Hansen, kunstnerisk leder og direktør i Ultimafestivalen.

Han sier Feilers politisering av musikken i noen tilfeller fremdeles er kontroversiell. Hansen viser til at musikere i Tyskland nylig nektet å spille musikken hans fordi de fant den for støyende og konfronterende.

– Men grensene flytter seg og samtidsmusikken i dag rommer en rekke radikale uttrykk som en akseptert del av sjangeren, sier han.

Ifølge Hansen spiller konfrontasjon en viktig rolle i Feilers­ ­musikk.

– Når han virkelig lykkes er det spennende og nyskapende musikalsk, samt helt eksplisitt politisk, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter