– Gravferd oppleves som noe av det mest meningsfylte kirken kan tilby sine medlemmer, sier professor ved Universitetet i Agder, Ida Marie Høeg.
I en ny undersøkelse utført av Norstat på vegne av begravelsesbyrået Jølstad er antallet som ønsker en livssynsåpen gravferdsseremoni halvert på fire år. I 2014 ønsket 20 prosent en livssynsåpen gravferdsseremoni. To år senere hadde tallet sunket til 18 prosent. Og i 2019 er tallet nede i 10 prosent. Rundt 1.000 personer svarte på hver av undersøkelsene.
57 prosent av respondentene ønsket i 2019 kirkelig begravelse. Denne gruppen har økt med 11 prosentpoeng på fem år.
– Den kirkelige begravelsen er ikke like selvsagt som for få år siden. De som velger kirke lig begravelse nå opplever det i større grad som i tråd med egen overbevisning, forklarer Høeg.
LES OGSÅ: Stadig flere vil ha billigere og enklere begravelser, erfarer ekspertene.
Flere valgalternativer
I lys av at Den norske kirke (Dnk) stadig taper terreng, mener Høeg det er interessant at den kirkelige begravelsen fortsatt er populær.
Hun forklarer at kirken de senere årene har maktet å gi de pårørende en rolle i utformingen av seremonien. Det er ifølge Høeg en lang tradisjon i norsk gravferdstradisjon at de pårørende inntar aktiv rolle.
– Flere har pekt på at innvandring har trukket religion frem igjen i offentlighetens søkelys. Har dette vært med på å gjøre religion til et identitetsspørsmål?
– Ja. Dessuten har unge et mindre forpliktende – og der med et mer åpent og nysgjerrig forhold til religion i dag. Det oppleves ikke så bindende som før å ønske seg en kirkelig seremoni. En kan alltids endre holdning.
«Sekulariseringens bastion»
Oslo og det sentrale Østlandet skiller seg ut som det minst kirkelige, men mest religiøst og livssynsmessig sammensatte, området.
– Det er her det er absolutt størst oppslutning rundt Human-Etisk begravelsesseremoni. Dette understreker en trend vi har sett lenge om Oslo som sekulariseringens bastion, sier hun.
Ifølge Høeg gjelder dette også for de andre skandinaviske hovedstedene slik som Stockholm og København.
Professoren understreker samtidig at det er stor usikkerhet knyttet til undersøkelsens funn.
– Hver femte person vet ikke hva man skal mene om dette spørsmålet. De yngste er de mest usikre, men dette kan fort endre seg. Det er interessant at 20-åringer i større grad enn folk i 30-årene ønsker en kirkelig seremoni.
– Dette sier noe om at mange yngre har et positivt forhold til mange av de tradisjonelle ordningene, sier hun.
LES OGSÅ: – Mange vil ønske å samle familien til begravelse i helga
Penere rom
Inger Furseth, professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, tror at det ligge en ny «posisjonering» i det religiøse landskapet bak tallene.
– I Danmark har du sett en økning i personer som går i gudstjeneste på spesielle høytider. Det kan tyde på en sterkere markering av det å være dansk, sier hun.
En annen mulig forklaring på økningen er at folk ikke lenger er fornøyd med de «alternative ritualene»:
– Det kan være at mange tenker at kirken er penere og mer høytidelig enn alternativene. En av HEFs kampsaker har vært tilgang på pene livssynsnøytrale rom, sier hun.
Trygge og stabile
– Desto eldre og mindre urbane vi er, desto større blir lojaliteten til kirken, sier Jan Willy Løken, administrerende direktør i Jølstad Begravelsesbyrå.
Løken stiller spørsmål ved om endringene i samfunnet nå har blitt så store at «vi» søker det trygge og stabile kirken tilbyr. Dette er blant temaene som drøftes i en panelsamtale som byrået arrangerer i Litteraturhuset i Oslo, tirsdag.
Det kan også være at kirken er blitt tydeligere og tatt konsekvensen av at man er folkekirke og ønsker å være seremonimester for alle, sier han.
– Stilt foran en kirke og en gymsal vil mange kanskje velge førstnevnte?
– Opplagt. Når vi tenker seremoni og høytid, tenker vi fort kirkerom. Det har vi lange tradisjoner for.