Nyheter

Nå avgjøres Metodistkirkens fremtid

Det brygger opp til et kirkelig ­drama når den globale Metodistkirken nå er samlet for å ta stilling til homofilt samliv. Det kan ende i et skisma.

– Stemningen er spent. Mye står på spill for mange, sier Audun Westad, på vei inn til generalkonferansen United Methodist Church (UMC) i St. Lous, Missouri søndag.

LES OGSÅ: «The United Methodist Church, som Metodistkirken i Norge er en del av, rakner i sømmene».

Kan ende i splittelse

Innen tirsdag kveld amerikansk tid skal Metodistkirkens globale kirkesamfunn ta stilling til kirkens lære om homofilt samliv. Siden 1972 har den vært at homofili er «uforenlig med kristen lære».

Westad er en av to delegater fra Metodistkirken i Norge som skal være med på å stemme over ordinering av prester som lever i homofilt samliv og likekjønnet ekteskap.

Temaet vekker sterke følelser og kan føre til splittelse av UMC, mener Hilde Marie Movafagh, rektor ved Metodistkirkens teologiske seminar på MF Vitenskapelig høyskole.

– Jeg tror ikke det går an å få til en løsning som gjør at alle blir, selv om jeg fortsatt håper, sier hun.

LES OGSÅ: Metodistkirken får sin første homofile biskop

Forslagene på bordet

Fire forslag er på bordet, men kun to har håp om flertall:

«The One Church Plan»: Ulike regioner av kirken kan ha ulik teologi og praksis i spørsmålet.

«The Traditionalist Plan»: ­Ingen endring i kirkens ståsted og mindre rom for lokalt skjønn enn i dag.

– Blir det et konservativt vedtak, vil mange progressive gå. Blir det et mer åpent vedtak som tillater vigsel av homofile, vil veldig mange konservative gå. Også i Norge vil noen gå uansett utfall, sier Movafagh, som selv står på progressiv side.

LES OGSÅ: To historier om å komme ut av skapet i en frikirke

Brannfakkel fra Metodistkirkens «høyesterett»

Lørdagen var satt av til bønn på konferansen:

– Det lettet stemningen, men jeg tror ikke mange endrer ­mening av den grunn, sier ­Audun Westad.

På tampen av lørdagen kom imidlertid UMCs juridiske råd med en brannfakkel i form av en betenkning om det konservative «tradisjonalist»-forslaget og om en revidert utgave av dette.

Metodistkirkens «høyesterett» uttalte at de bryter med kirkens forfatning, siden sanksjonsmyndighet mot geistlige foreslås flyttet fra nasjonalt til globalt nivå, melder UM News, kirkens eget nyhetsbyrå.

LES OGSÅ: Slik håndterer Frikirke-Norge homofilt samliv

Ønsker kompromiss

– Mange­ progressive var fornøyde med uttalelsen. Det var et ganske kraftig skudd i baugen for de konservative, som var skuffet. Nå får de liten tid til å legge et gjennomarbeidet og endret forslag på bordet. Men jeg tror ikke det vil påvirke oppslutningen nevneverdig, maksimalt ­påvirke noen usikre, sier Westad.

Han og delegat for pastorene i Norge, Frøydis Grinna, støtter «One Church Plan»-forslaget som åpner for å vie folk av samme kjønn. Westad tør ikke spå hvor vinden blåser:

– Anslagene avhenger av hvem du spør. Alle har sine tall. Jeg ­håper fortsatt vi klarer å finne et godt kompromiss, men tror det blir vanskelig.

LES OGSÅ: Skuffelse og sinne etter metodistenes avstemning om likeverd mellom kjønnene

Vondt blod mellom ytterfløyene

Metodistkirken gikk tidlig i progressiv retning i et annet teologisk stridsspørsmål: kvinnelige prester. Når spørsmålet om homofilt samliv ikke har gått i samme retning skyldes det at kirken alltid har rommet et stort mangfold – og den demografiske utviklingen i kirken i senere tiår:

– Det har gått nedover i USA og Vest-Europa, mens veksten har vært ganske massiv i afrikanske land og på Filippinene, sier Hilde Marie Movafagh.

Parallelt med dette har samfunnsutviklingen i Vesten gått i progressiv retning. Frontene har tilspisset seg i kirken de siste årene. Det har gått vondt blod mellom ytterfløyene, ­mener rektoren:

– Progressive har hatt demonstrasjoner som overgår det vi i Norge er komfortable med. Folk har truet med å hoppe fra ­galleriet på generalkonferansen og en nattverdskalk med vin har blitt smelt hardt i bakken. ­Konservative pressgrupper har på sin side nærmet seg det jeg vil kalle korrupsjon. I 2012 kjøpte de mobiltelefoner til alle de afrikanske delegatene, og de betaler for å få dem på samlinger for å påvirke dem.

LES OGSÅ: Med dialog som våpen mot kirkesplittelse

Uoversiktlig stillingskrig

Dermed blir det vanskeligere å finne et mer ­moderat ståsted enn formuleringen om at homofilt samliv er «uforenlig med kristen lære», mener hun. Den kom inn som følge av et benkeforslag på tampen av generalkonferansen i 1972.

Movafagh mener det er ­illustrerende for behandlingen ­temaet har fått på samtlige ­generalkonferanser siden. Det er så betent at møtene fort ender i en uoversiktlig stillingskrig om prosedyre og teknikaliteter. Da kan tilfeldigheter fort spille en avgjørende rolle.

LES OGSÅ: St. Birgitta besøker Centralkirken i Bergen

Fare for norsk skilsmisse

Derfor tør hun heller ikke fastslå at punktum vil bli satt denne gangen.

– Får ingen av modellene flertall, så har man ikke et vedtak. Men når de nå er samlet for å ta en avgjørelse, vil det være en fallitterklæring.

Også i Norge er det ulike syn, også er her er saken vond, forteller Movafagh.

– Vi snakker ordentlig sammen i Norge, men også her er uenigheten såpass dyp at det er usikkert om vi klarer å holde­ sammen. Både kolleger og ­venner i kirken syns det er vondt. Det blir som en skilsmisse. Men selv mener jeg den er vondest for homofile selv, som føler seg ekskludert og devaluert. Jeg har mange venner og bekjente som har forlatt kirken på grunn av vår lære.

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Nyheter