– Det er krisestemning i NMS, sier leder i medarbeiderforeningen i Det norske misjonsselskap (NMS), Marta Dale.
Flere sentralt plasserte kilder i NMS forteller at mange reagerer på at lederen i NMS Eiendommer, Trond Vigesdal, har et stort forbruk av innleide konsulenter, mens NMS står midt i en vanskelig økonomisk situasjon. På grunn av sine roller i organisasjonen, ønsker de imidlertid ikke å stå frem med navn.
Men mange NMS-ere Vårt Land har snakket med stiller også spørsmål ved andre deler av driften i NMS Eiendommer.
I 2017 ble NMS Eiendommer utskilt som et underselskap av NMS, for å profesjonalisere forvaltningen av organisasjonens eiendommer. Torsdag fortalte Vårt Land om at mange NMS-ere reagerer på selskapets håndtering av beboerne i Misjonærhjemmet i Lyder Sagens gate 7 i Oslo.
NMS er en av de største misjonsorganisasjonene i Norge og har en nær tilknytning til Den norske kirke.
LES MER: Vil tømme Misjonærhjemmet.
Provoserende
– Trond Vigesdal leier inn konsulenter tilsvarende mange årsverk i utgifter som gjør det ansatte gjorde tidligere. Det oppleves provoserende for mange NMS-ere når dette går hånd i hånd med kraftig nedskjæring i antall ansatte. Særlig provoserende er det at mange av de innleide konsulentene er bekjente av Vigesdal, eller har tilknytning til hans tidligere arbeidsplass, IMI-kirken, sier én kilde.
Vedkommende mener mange av de innleide konsulentene ikke er nødvendige.
– Det er snakk om vanvittige kostnader som ikke henger på greip. NMS Eiendommer bruker arkitekter til mye man ikke trenger arkitekter til. I tillegg brukes det store summer på innkjøp og oppussing på hovedkontoret. Gamle, men brukbare ting kastes, mens nye, dyre ting kjøpes. Det oppleves merkelig når organisasjonen sliter økonomisk.
Flere kilder Vårt Land har snakket med sier de har meldt fra om sin misnøye med NMS Eiendommers praksis både til landstyrets leder, Helge Gaard, og generalsekretær Jeffrey Huseby.
LES MER: Generalsekretær: Ikke lenger behov for Misjonærhjem.
Kjent med kritikken
På spørsmål fra Vårt Land om hun er kjent med kritikken de anonyme kildene retter mot NMS Eiendommer, svarer leder i medarbeiderforeningen, Marta Dale, følgende:
– Denne kritikken er kjent for medarbeiderforeningen, for landstyret, for generalsekretær og øvrige ledere i organisasjonen.
– Men er kritikken berettiget?
– Det er vanskelig å si at driften i NMS Eiendommer er dårlig. Det jeg kan si er at NMS opplever en veldig utfordring i kulturkrasjet som har oppstått mellom forretningsdrift og vår tradisjonelle organisasjonskultur, svarer Dale.
Krisestemning
Hun tror kulturkrasjet forsterkes av den økonomiske situasjonen organisasjonen befinner seg i.
– Det må handles fort for å snu økonomien. Av og til kan det nok være vanskelig å koordinere snuoperasjonen med NMS' program. Lyder Sagens gate 7 er et godt eksempel på dette. NMS Eiendommer forholder seg til byggets dårlige forfatning og hva det kan være verdt, mens mange organisasjonsfolk tenker på programmene som foregikk i bygget og som hadde stor betydning for arbeidet.
– Flere personer i NMS sier de reagerer på at Trond Vigesdal leier inn konsulenter som er bekjente av ham, eller har tilknytning til hans tidligere arbeidsplass. Hvordan stiller du deg til de påstandene?
– Trond Vigesdal leier inn en del konsulenter, og forsvarer økte kostnader. Det er riktig at han kjenner mange av disse konsulentene fra andre sammenhenger. Jeg har ikke snakket med ham om hvorfor han leier inn akkurat disse konsulentene, sier Dale.
Nøysomhet
– Det kan vel være naturlig at man bruker tidligere kontakter fra eiendomsbransjen til slike konsulenttjenester?
– Ja, det kan det, og jeg er ikke så bekymret for de konsulentene som leies inn, men det bryter med NMS kultur for nøysomhet. Ellers har jeg ikke forutsetningene til å ta en vurdering på det punktet. Men det er klart at dette har ført til en kulturkrasj. NMS har lenge vært preget av nøysomhetskultur som skiller seg fra en forretningskultur, sier Dale.
LES MER: Møter Jesus i bruktsjappa.
Nødvendig
Trond Vigesdal svarer på Vårt Lands forespørsler via e-post.
– Hva brukes konsulentene til, og hvor mange årsverk utgjør utgiftene til konsulenttjenester?
– NMS Eiendommer as arbeider nå med utvikling av Campus Kampen, et 28 mål stort område sentralt i Stavanger, hvor vi håper at VID skal plassere sin nye høyskole og samle alle sine studenter i Rogaland. Til dette har det vært nødvendig å leie inn kompetanse, både arkitekter og rådgivere, svarer Vigesdal.
– Flere stiller seg også spørrende til at konsulentene har tilknytning til din tidligere arbeidsplass, og er bekjente av deg. Hvordan vil du svare på den kritikken?
– I mitt arbeid som daglig leder av NMS Eiendommer AS har jeg benyttet meg av både rådgivere fra nettverket i NMS, men også folk jeg kjenner fra tidligere prosjekter. Poenget er at disse har den kompetansen jeg mener er nødvendig for oppgaven.
LES MER: Tenn Lys kan leve i 100 år. Så bra er den!
Ikke noe nytt
Generalsekretær i NMS, Jeffrey Huseby, bekrefter at han kjenner til kritikken mot NMS Eiendommer.
– Det er ikke noe nytt at NMS leier inn håndverkere og arkitekter til arbeid vi ikke har kapasitet eller kompetanse til å gjøre selv. Det gjorde også den forrige eiendomslederen, sier han.
Huseby forteller at han kjenner til ett tilfelle der NMS Eiendommer leide inn konsulenter fra daglig leder Trond Vigesdals tidligere arbeidsplass, IMI-kirken.
– Vigesdal har engasjert Bergeland Eiendom (IMI-kirkens eiendomsselskap red.anm.) til å rydde i Lyder Sagens gate, sier han.
– Én kilde Vårt Land snakker med sier at Vigesdal kaster brukbart møblement, og kjøper inn nytt?
Daglig leder har fått kritikk fordi han kastet møbler i stedet for å gi dem til NMS Gjenbruk. Det er tatt opp med daglig leder og er så vidt jeg vet, tatt til etterretning, svarer Huseby.
Vigesdal uttaler at NMS Eiendommer «generelt er veldig forsiktige med hva vi kaster».
– Det gjelder også i denne saken. I denne prosessen har nok likevel noe gått litt fort og det beklager jeg.